Saturday, January 06, 2007

Masini de spalat ucigase vs. Supereroi gay










Dr. Who - ep.6-12

A doua jumatate a sezonului 2005 aduce o schimbare drastica de ton. Absurdul ramane la ordinea zilei dar in loc sa fie pus in slujba gagurilor gen Monty Python, este implicat in drame sfashietoare. Aici incep si episoadele care au ocupat sloturile nominalizarilor Hugo.

In episodul Dalek, Treaba se impute inca de la bun inceput: Doctorul si gagica lui cad prizonieri in muzeul unui miliardar care colectzioneaza obiecte extraterestre. Doctorul e dezbracat de geaca si dus in laboratorul de disectzii sa i se cerceteze ficatzii, dar scapa usor si cum se tot ascunde el prin debarale, gaseste intr-o pivnitza cel mai oribil monstru care a existat vreodata, un Dalek, spaima Time Lorzilor. Ce e asa oribil in asta? Nu va lasatzi dusi cu preshu de faptul ca un Dalek seamana cu o masina de spalat cu introducere verticala, dotata cu desfundator de chiuvete, 2 beculetze si o shurubelnitza. Desfundatorul poate sa suga oameni inauntru, shurubelnitza scoate un laser care omoara prin radiografiere iar beculetzele clipocesc in timp ce monstrul urla Exterminate! Specia Dalek dateaza hat din anii 60, sunt cei mai vechi inamici ai Doctorului si au devenit element de folclor britanic modern, termenul fiind adoptat inclusiv de dictionarul Oxford. In calitate de marca inregistrata, Dalek sta la baza unui merchandising impresionant, de la jucarii la postere Playboy si filme porno (in care apar sub numele Phalek). Deci afurisitzii astia au participat la razboiul de la capatul universului, atunci cand totzi Time Lorzii au fost babarditzi, mai putzin Doctoru, de aici ura si spaima lui la intalnirea cu monstrul. Bestia Whirlpool evadeaza din lantzuri cu ajutorul prostiei lui Rose iar restul episodului e o variatzie moralista pe tema Alien in care personajele se vaneaza si se macelaresc unii pe altzii, cu spaima ca daca Daleku iese la lumina zilei ne face felu la totzi. Intr-un tarziu vedem si cum arata un Dalek pe dinauntru, adica daca ii iei capacu la masina de spalat, care se pare ca e doar un vehicul pentru un fel de muc verde inteligent cu un singur ochi deschis, cam ca si cand am avut sinuzita.

The Long Game ne duce iar in viitor, cand o televiziune (BBC-ul?) si-a facut sediu pe o orbita si sterge mintzile oamenilor cu seriale de calitate indoielnica si stiri masluite. In rolul editorului BBC joaca Simon Pegg din Shaun of the Dead. El e responsabil sa conduca o armata de Dan Negri, Horia Brenci, Teo Trandafiri si altzii ca ei, criogenizatzi si conectatzi cu creierele la fluxul de informatzii, pentru a debita prostii spre marele public. In spatele afacerii se ascunde un extraterestru oribil cu gura mare, care atarna pe tavanul studioului de shtiri si o mananca pe Bahmutzeanca daca mai vorbeste prostii in direct.

Apoi vine episodul de tristetze amarnica a sezonului, Father's Day. Rose afla de la ma-sa ca taica-su mort de 20 de ani era un tip beton si un om deosebit, asa ca se hotaraste sa se intoarca 20 de ani in timp, unde afla ca era un ratat de nimica si maica-sa il facea troaca de porci toata ziua. Mai rau, ma-sa crede ca Rose e concubina lu taica-su. Lu Rose i se face mila si se hotaraste sa-l salveze pe tatsu, chiar inainte sa il calce masina si de aici iese un fel de Quantum Leap extrem de psihedelic. Shoferul care trebuia sa il calce pe tata se blocheaza intr-o bucla infinita si ramane sa ia curba veshnic in locul accidentului. Rose din trecut cu Rose din viitor si cu familia se refugiaza intr-o biserica dar bashica timpului a apucat sa se sparga si uite ca vin leucocitele sa o dezinfecteze spre disperarea Doctorului care, de vreo 2 episoade incoace e tot mai putzin mishtocar si tot mai depashit de situatzie.

Dublul episod (The Empty Child + The Doctor Dances) e cel care a luat premiul Hugo si are si de ce. Continua pe linia tragica, cu cei doi aventurieri ratacitzi unul de altul in al doilea razboi mondial, intr-una din noptzile sinistre ale bombardarii Londrei. Rose are norocul sa il intalneasca pe Captain Jack, un agent bisexual venit din secolul 50 sa faca bishnitza cu niste nanobotzi. Captain Jack oportunistul o duce pe Rose la nava lui parcata in varful Big Ben-ului si desface o sticla de vin intrand fara jena pe sub bluza tinerei pe care o trec toate apele incat uita complet de sarmanu Doctor. Care Doctor sarmanu e urmarit de un copil sinistru caruia i-a crescut din obraji o masca de gaze caci Londra e macinata de o epidemie care ii transforma pe oameni in zombie cu masti de gaze. Pana la urma iese un menage-a-trois cu Captain Jack asta care e vizibil atras si de Doctor si de Rose, Rose de ambii barbatzi, doar Doctoru pare sa nu fie atras de nimeni si vrea sa rezolve problema mastilor de gaz.

De aici incolo Captain Jack devine invitat permanent al serialului si ii insotzeste pe cei doi pana la capatul sezonului, dupa care isi face propriul serial: Torchwood. Micky revine si, in ciuda faptului ca o gaseste pe Rose inghesuita de Doctor si Captain Jack intr-o cabina telefonica, are cateva lucruri sentimentale de spus. Episodul Boom Town e un favorit personal: unul din monstrii Slitheen care au intrat in pieile ministrilor englezi a scapat in episodul 5 si si-a facut o firma de salubrizare cu ajutorul careia vrea sa deschida un rift in Tzara Galilor, unde realitatea este mai fragila din cauza druizilor care au tot facut vraji pe vremuri si-au stricat-o. Monstrul se ascunde in pielea unei doamne grasutze de 50 de ani, care seamana shocant cu profa mea de engleza din liceu, doamna Fiscutean. Doar ca Doctorul nu e usor de pacalit si o prinde pe aparent respectabila doamna cu ajutorul shurubelnitzei sonice. Are de gand sa o duca pe planeta ei, dar doamna il invita la restaurant si ii solicita mila provocandu-l la o discutie etica asupra pedepsei capitale. Caci pe planeta la ea ar urma sa ii fie sfashiate hainele si sa fie fiarta intr-un cazan pana raman doar oasele de ea. Dialogurile sunt geniale, e de mare efect contrastul intre imaginea de contabila supraponderata si replici care-i ies din gura: I was raised to devour, it's my nature. Aluziile sexuale devin tot mai pregnante, atat in dialogurile dintre Doctor si prizoniera sa (dinner and bondage) cat si in situatzia delicata a lui Rose, care acum calatoreste prin timp si spatziu cu totzi cei 3 barbatzi din viatza ei, dintre care unul e si bisexual pe deasupra.

Finalul sezonului ne ofera un alt dublu episod dramatic (Bad Wolf + Parting of the ways) in care cabina telefonica se intoarce la sediul BBC de pe orbita Pamantului. Acolo, in viitor, se desfasoara jocuri TV gen Veriga Slaba, in care Andrei Gheorghe are voie sa ii omoare pe cei care nu stiu sa raspunda la intrebari. Doctorul se nimereste si el prizonier intr-o casa Big Brother, unde cei care pierd sunt pulverizatzi. Captain Jack se trezeste gol pusca la dispozitzia unor moderatori TV robotizatzi, dar scoate din fund (nu exagerez) un pistol mic cu care isi distruge paznicii si reuseste sa instige publicul la o revolta impotriva mass-media. Episodul isi ia ideile din Running Man (filmul cu Arnold, cartea lui Stephen King) dar deviaza in momentul in care aflam ca in spatele trustului media se afla imparatul Dalek, care vine cu toata flota lui imperiala de masini de spalat si asediaza sediul BBC. Finalul de sezon apocaliptic se incheie cu expulzarea lui Eccleston din serial sub ochii nostri, dupa ce nanobotzii il reconfigureaza dupa chipul si asemanarea unui alt actor, David Tennant.


No comments: