Wednesday, November 27, 2019

Slash Fest 2019: filmele asa si-asa (part 2) - The Father's Shadow, I Trapped the Devil, Get In, Girl on the Third Floor

A doua parte despre filmele asa si-asa din programul Slash Film Fest. Despre prima parte am scris aici, despre filmele naspa aici.

The Father's Shadow

(regizat de Gabriela Amaral, autoarea lui Friendly Beast)

Horror marxist/laburist despre un muncitor in constructzii bantuit de fantoma colegului sau sudor, in timp ce patronii si shefii de santier sunt insensibili la problemele personale ale muncitorilor si ofera salarii de mizerie. Film despre precariat, cum ar spune cei din Demos.

De cate ori se intoarce acasa dupa o zi de munca, fiica protagonistului ii spune acestuia ca munca il transforma in zombie, iar el se teme ca ar putea avea de muncit si dupa moarte. Omul e vaduv (nevasta-sa a murit tot din pricina asigurarilor de sanatate precare in Brazilia) si e nevoit sa locuiasca cu sora-sa - care spera sa se marite cu un gagiu antreprenor, sa nu se chinuie toata viatza cu munca cinstita.

E al doilea film al regizoarei Gabriela Amaral, pe care am prins-o si cu Friendly Beast la Luna Plina de anul trecut - acela era un film weird despre un patron de restaurant care isi abuzeaza angajatzii si mushteriii. Asadar sesizez o agenda proletara la toate filmele autoarei, atipica cinemaului horror brazilian, preocupat mai mult de mituri si legende cu magie neagra - ceea ce se intampla si aici, insa mai mult ca pretext, caci mesajul e puternic laburist, mare parte din film insistand pe atmosfera apasatoare de pe shantier, pe lipsa asistentzei medicale in momentul in care cate un muncitor are un accident (in schimb patronul vine sa le imparta fluturashi si sa ii oblige sa semneze ca au urmat instructaj de protectzia muncii).


****************************************************

Girl on the Third Floor

(regizat de Travis Stevens, pana acum doar producator de indie horror bunicele)

Un haunted house story ce amesteca elemente din Shining, Evil Dead si ceva Lovecraft clasic intr-un mod destul de original, incarcat de innuendo sexual - din prizele casei bantuite se scurge sperma, peretzii pulseaza noaptea si se umezesc, fantomele provoaca vise erotice lasand tot felu de scurgeri in urma lor. Pana la urma aflam ca casa bantuita a fost bordel cu 100 de ani inainte, iar individu care incearca sa o renoveze cade prada spiritelor care au muncit acolo.

Va irita spectatorii de ocazie prin ritmul lent al povestii, insa fanii genului vor recunoaste stradania - din partea unui regizor care pana acum a fost producator pentru mici bijuterii indie (Cheap Thrills, 68 Kills, Starry Eyes). Cel mai interesant e actorul principal - un wrestler profesionist care aici joaca ceva impotriva firii sale, incercand o combinatzie de Bruce Campbell si Jack Nicholson in Shining. Pana la urma componenta Bruce Campbell e cea care iese mai bine la suprafatza datorita unei oarecare asemanari fizice.

Cea mai parte din film e cu individul asta renovand casa si gasind tot felu de indicii legate de istoria locuintzei - tapet si mobilier exuberante, dark rooms ascunse prin peretzii dubli ai casei, jucarii sexuale si elemente supranaturale. In paralel mai vorbeste pe Facetime cu nevasta-sa care il banuie ca ar avea o aventura, insa omul e apasat psihologic intr-o maniera ce face trimiteri nu doar la Shining ci si la Lovecraft (pete de mucegai care supureaza de sub tapet, geometria nefireasca a casei). Momentele violente sunt rare insa de impact.

Recomandat celor care au urmarit filmele colectivei indie din care face parte regizorul - vezi titlurile pe care le-am mentzionat. De partea negativa, seamana putzin cam tare cu primul sezon din American Horror Story.


********************************************

I Trapped the Devil

(regizat de Josh Lobo, debutant)

Un cuplu vine in vizita de Craciun la fratele sotzului si il gasesc pe cumnatzel cam instabil psihic si convins ca a reusit sa-l captureze pe Dracu in beci. Intr-adevar, din beci se aude o voce care nu intzelege de ce e sechestrata si incearca sa-i convinga pe cei din casa sa o elibereze. Nu e clar insa daca acolo e chiar dracu sau o persoana nevinovata pe care i se cashunase gazdei.

Povestea a fost spusa mult mai bine intr-un celebru episod Twilight Zone bazata pe o povestire a lui Charles Beaumont. Aici se incearca un film de apartament pe stil romanesc, filmat aproape tot in 2 camere plus beciul mentzionat, cu foarte mult dialog si o coloana sonora ultracreepy (punctul forte al filmului, pe langa superstarul indie horror AJ Bowen care duce in carca majoritatea scenelor). Stilistic imprumuta si de la House of the Devil, insa e inferior acelui film si lipsit de contextul care facea acel film sa para supercool acu 15 ani.

Pentru un debut ultraieftin, facut din bani de buzunar, e ok, fiecare scena e filmata pentru efect creepy - macar in prima jumatate a filmului, caci din a doua suspansul cam dispare dupa ce te prinzi ca nimic altceva nu se va intampla. La sfarsit ramai cu senzatzia ca un scurt metraj (cum a fost dealtfel episodul Twilight Zone din care e furata ideea) ar fi fost suficient.

E totusi genul de film care ar putea fara probleme sa se faca in Romania si care iata prinde un circuit sanatos de festivaluri importante, insa ai nostri refuza inca sa se atinga de astfel de subiecte, ori sa acorde detaliilor tehnice importantza necesara pentru a face dintr-un film ieftin unul care sa poata fi perceput drept "cool".


***************************************

Get In

(regizat de Olivier Abbou, n-am auzit de el)

Home invasion movie with a twist, ceva mai inteligent decat restul filmelor de gen prin aceea ca se bazeaza pe evenimente reale (ma rog, toate filmele home invasion pretind asta). Avem un cuplu care si-a dat in chirie casa pentru cateva luni, cat au fost plecatzi intr-o vacantza prelungita, iar la intoarcere cei carora le-au inchiriat-o refuza sa o elibereze profitand de un fel de intzelegere semnata in termeni neclari. Proprietarii apeleaza la avocatzi, la altzi prieteni etc. insa nu reusesc in ruptul capului sa isi recupereze domiciliul, ba mai sunt si somatzi de politzie sa stea departe, ceea ce-i obliga sa traiasca cateva luni intr-o rulota la marginea orashului, pana cand un avocat reuseste sa le obtzina macar dreptul de a-si parca rulota in propria gradina. Partea horror a povestii intervine atunci cand proprietarul decide sa ia dreptatea in propriile maini si isi ia casa inapoi cu fortza.

Nu e chiar intamplator ca titlul filmului seamana cu Get Out, succesul horror de acu 3 ani. Avem si aici un cuplu interrasial cu tensiunile aferente, un sotz de culoare vulnerabil in ochii societatzii, dispretzuit atat de albi cat si de negri, si in special de autoritatzi. Doar ca spre deosebire de Get Out nimic nu e funny aici, totul e exasperant iar spre final degenereaza in violentze extreme.

E destul de smart pentru un home invasion "pe invers" (aici proprietarii incearca sa-si invadeze invadatorii), are parte si de un rol misto din partea unui actor pe care il vad tot mai des pe la TIFF, acel Tom Hardy francez pe nume Paul Hamy (The Ornithologist).


No comments: