Wednesday, November 25, 2020

Filme asa si-asa dar mai rasarite (3 stele din 4): Greta, Vox Lux, Knives and Skin, The Hunt, Paradise Hills, A Violent Life

Greta

(regizat de Neil Jordan, autorul Interviului cu un Vampir)

Regizorul irlandez Neil Jordan e un clasic care a facut multe soiuri de filme, chiar cateva borne istorice (Interview with a Vampire), insa acu la batranetze vad ca prefera chestii simple si ieftine, nu se mai complica. Aici niste producatori coreeni l-au pus sa traga un thriller cu psihopatzi si ceva iz de Coreea, dar pentru publicul anglo-saxon.

Psihopata e jucata de Isabelle Huppert care se da drept profa de pian (facand misto de rolul din Pianista lui Haneke). Metoda ei de agatzat victime e sa lase poshete uitate prin metrou, contzinand niste acte false si indicii care sa ajute pe un eventual gasitor bun la suflet si naiv sa vina acasa la ea sa-i aduca posheta. Chloe Moretz e victima care pune botu, insa cumva se si prinde de smecherie iar de acolo filmul devine un joc de-a soarecele si pisica, care poate fi entertaining pentru cine duce dorul thrillerelor lui Brian de Palma (de dinainte sa se senilizeze). Stephen Rea are si el un rol minor, cam degeaba.

O dezamagire majora e faptul ca personajul lui Isabelle Huppert e unguroanca, insa actritza nu s-a sinchisit sa invetze cele 4-5 cuvinte unguresti pe care le are de spus la cateva ocazii.


**************************************

Vox Lux

(regizat de Brady Corbet, fost actor de-al lui Haneke, Von Trier etc.)

Asta e alternativa satanista la mai celebrul A Star is Born cu Lady Gaga. Natalie Portman e in rolul superstarului pop macinat de propriul succes, Stacy Martin (Nymphomaniac) in rolul surorii ei sataniste (nu exagerez, are tricou Imperial Triumphant) si Jude Law in rolul producatorului satanist interesat sa mulga bani de pe tinerele fete. Muzica filmului e facuta de Sia, careia i-ar fi placut sa se faca si despre ea un film ca ala cu Lady Gaga, dar cum era prea urata n-au lasat-o sa-si faca film si a trebuit sa se multzumeasca cu varianta asta.

Filmul se intinde peste vreo 20 de ani: din copilaria fetelor traumatizate de la tzara pana cand acestea ajung la New York pe mana producatorului Jude Law, 20 de ani de sex, drugs and rock'n'roll, de training asiduu si show-business cinic - pe parcurs se mai intampla niste atentate teroriste. pe care artista le monetizeaza in beneficiul propriu, ceea ce conduce la un fel de pact faustian.

Pe regizorul Brady Corbet il stiam drept actor-teenager din filme de pe la TIFFurile de acu 10-15 ani sau mai bine (Funny Games), insa mai nou vad ca s-a apucat si de regie. Asta pare inspirat de propria experientza de copil din show businessul mare (are si ceva din Black Swan, iar Natalie Portman face tot ce poate sa ne faca constientzi de asta).


****************************************

Knives and Skin

(regizat de Jennifer Reeder, feminista inclusiva)

Cand zic ca regizoarea e o "feminista inclusiva" folosesc termenul mentzionat chiar de ea intr-un interviu - e o forma de feminism care nutreste sperantza ca masculinitatea toxica e reversibila si e dispus sa acorde shanse de izbavire. Mesajul asta sta de altfel sta la baza acestui film cu adolescentzi, care incearca sa fie un fel de Boyhood meets Twin Peaks, cu buget foarte marunt dar ambitzii mari.

Filmul incepe cu doi liceeni romantici care ajung sa se certe pe malul unui lac - baiatu se poarta urat ca el vrea doar sex, iar fata se supara si fuge in niste tufe din care nu mai iese niciodata. A doua zi tot liceul incepe o investigatzie sa afle ce s-a intamplat cu ea, in timp ce baiatu care s-a purtat urat incearca sa se fofileze, pretinzand ca nu are niciun amestec si n-au petrecut seara impreuna.

Regizoarea pluseaza stilistic - cu un soundtrack excelent (coveruri a capella dupa hituri post-punk), personaje bizare inspirate de Twin Peaks, niste detalii weird niciodata explicate, o atmosfera de comedie absurda in contrast cu subiectul grav al povestii. Plus foarte multa hipstereala si foarte multa diversitate etnica - n-ai spune ca locuiesc atatea rase si natzionalitatzi intr-un sat de cateva sute de locuitori.


**************************************************

The Hunt

(regizat de Craig Zobel, autorul lui Compliance)

Film contrarecomandat de Trump, amanat datorita scandalului produs de trailer. Umbla vorba ca a si fost modificat dupa lansarea trailerului, treaba care se cam simte (la final apar niste personaje complet noi, pare ca s-au tras niste scene noi ca sa dea alta directzie deznodamantului). Regizorul are antecedente de horror corporatist (recomand Compliance), iar aici exploateaza tensiunea electorala americana.

E vorba de o rezervatzie din estul Europei unde cetatzeni conservatori americani rapitzi din casele lor sunt alergatzi, vanatzi si impuscatzi de catre corporatisti liberali - un Battle Royale al sensibilitatzilor politice americane. Celor vanatzi (aparatori ai dreptului de port-arma) li se pun la dispozitzie arme ca sa se apere dar sunt lasatzi in camp deschis, in luneta bogatanilor care au parte de consultantza si training din partea armatei. Autoritatzile locale (balcanice) n-au nimic impotriva, ei doar inchiriaza spatziul "partenerului american" (avem inclusiv stereotipul conform caruia balcanicii mananca mereu muraturi goale in timp ce vorbesc).

Cam jumatate din film e identic cu The Furies de anul trecut, care mi s-a parut mai bun datorita agendei feministe (acolo vanatoarea era intre barbatzi si femei, lucrurile erau mai clare fara sa trebuiasca sa te familiarizezi cu sensibilitatzile politice din SUA). Aici in schimb povestea devine comedie - cineva a decis ca asta e solutzia pentru a nu fi interzis de tot. E notabil ca intr-un rol minor de redneck conservator apare si Sturgill Simpson.

Trump a acuzat filmul de rasism - se pare ca la ei notziunea de redneck conservator a devenit rasă.


******************************************************************

Paradise Hills

(regizat de Alice Waddington, debutanta basca)

E destul de dubios cum de s-au adunat atatea vedete in jurul unei regizoare anonime din Tara Bascilor, care am impresia ca si-a si schimbat numele din ratziuni de marketing. Printre actritzele importante se numara fata lui Eric Roberts (din American Horror Story), rapperitza chinezoaica AwkwafinaMila Jovovich. Cineva a pus mana de la mana mizand ca asta va fi noul Handmaid's Tale sau ceva pe acolo - chiar s-au cheltuit ceva bani si pe un design interesant, dar niste efecte speciale inutile. 

Am mai pomenit de filmu asta intr-o postare recenta despre horror feminist - filmul Level 16 avea fix acelasi plot cu asta de aici, dar era mai sarac in resurse si fara actori cunoscutzi. Acolo era un penitenciar, aici e o insula pe care functzioneaza o "fabrica de neveste". Totul e alb si creepy, cu barbatzi aparent servili dar care supravegheaza totul de la o distantza sacaitoare. Protagonistele sunt trei fete plictisite care incearca sa afle ce cauta ele acolo, iar Mila Jovovich e matroana din spatele afacerii.

Se pare ca feminismul investeste tot mai mult in zona SF si horror (de fapt genurile astea i-au fost mereu vehicul de nadejde, doar la noi au fost dispretzuite sistematic).

************************************************

A Violent Life

(regizat de Thierry de Peretti, legionar)

Un film sec care prezinta o interesanta felie de istorie recenta a insulei Corsica (locul de bashtina a lui Napoleon). Filmul a fost facut de un localnic care are ceva de spus, insa ar fi fost mai important sa faca un documentar.

Treaba sta cam asa: cetatzenii corsicani, ca orice populatzie insulara, au un simtz al identitatzii si patriotismului exacerbat, fiind convinsi ca ei sunt fii ai gliei stramoshesti iar Frantza i-a colonizat candva cu fortza. Au si o limba ciudata, o parte chiar prefera sa se uneasca cu Italia, chestie care nu pricep cum vine dar oricum are legatura cu faptul ca Mafia italiana e adanc infiltrata acolo si se ocupa de administrarea unei bune partzi din economia insulei.

Practic insula e sfasiata intre doua gasti, patriotzii-patriotzi care nu tolereaza nici o interferentza externa si se comporta ca niste legionari de-ai nostri, versus cei care colaboreaza cu Mafia Italiana, care totusi a contribuit semnificativ la dezvoltarea economica a insulei. Cele doua gasti se macelaresc pe rupte, iar conflictele au cunoscut un apogeu prin anii 90, despre care se povesteste aici. Personajul principal e un hipster-legionar care pe parcurs devine un terorist sangeros, pe masura ce amicii lui sunt casapitzi de mafia italiana. Filmul are multe in comun cu Gomorra de acu catziva ani; ca si acolo, toata lumea se imbraca in treninguri si haine proaste, caci pe acolo nu conteaza cum te imbraci, ci cat de lung tzi-e pistolu.


No comments: