Pedigree:
- nominalizari World Fantasy, Locus (pt. volum)
- premiul World Fantasy, nominalizari Nebula, Int. Horror Guild, Locus (pt. nuvela Journey into the Kingdom)
- nominalizari Bram Stoker, Shirley Jackson, British SF (pt. povestirea Evidence of Love in a Case of Abandonment)
- nominalizari Shirley Jackson, Locus (pt povestirea Holiday)
- nominalizare Locus (pt povestirea A Christmas Witch)
- nominalizare Locus (pt povestirea Memoir of a Deer Woman)
Volumul asta e un grupaj de povestiri fantastice dedicate cate unei sarbatori, de aici titlul Holiday. Legatura cu sarbatorile nu e foarte restrictiva, in majoritatea cazurilor se intampla doar ca actziunea sa se petreaca in preajma unei sarbatori; in alte cazuri legatura e mai stransa (o poveste despre avort e legata de Ziua Mamei, una de dragoste e legata de Valentine's Day, una de razboi e legata de Ziua Independentzei s.a.m.d).
M. Rickert e deja un nume mare in fantasy, desi se afla abia la al doilea volum. Atat cel de fatza, cat si cel de debut (Map of Dreams) au castigat premiile importante ale genului (inclusiv World Fantasy), treaba care nu e deloc normala pentru un inceput de cariera.
Unii o recomanda drept autoare de gotic, insa daca stau sa compar cu
antologia lui Oliviu Craznic sau cu muzica celor de la Moonspell,
eticheta mi se pare o aberatzie. Desi sunt pe ici pe colo aspecte horror
sau macar amenintzatoare, nu e vorba de vampiri si varcolaci, ci de
cancer de sân, pedofilie sau avort. In ce masura pot fi astea mapate pe
temele gotice clasice, nu imi dau seama dar, cu exceptzia unor povestiri care implica si fantome, asocierea mi se pare fortzata. Si chiar fantomele acelea nu au nimic din sperietura gotica din traditzia britanica, sunt mai degraba manifestari ale regretelor si amintirilor reprimate, deci un fel de fantome benigne in stilul consacrat de Jack Cady (detalii aici).
Rickert mi-a fost recomandata de un amic drept autoare de proza moody, in care nu se intampla mare lucru, ci se invarte lingura intr-o oala de emotzii pe care autoarea incearca sa le transfere dinspre personajele sale inspre cititor, folosindu-se de tehnici literare oarecum clasice dar eficiente in atingerea acestui deziderat: personaje emo, vag definite fiziologic, manifestate doar prin ganduri si indoieli, naratziune la persoana a doua, lipsa cronica a momentelor subiectului, povesti in rama care se dezintegreaza si se reinnoada cu rama in care au fost initzial prezentate, torsionarea unor poveshti horror cu segmente meditative ce le transforma din mers in elegii, ori torsionarea unor povestiri realiste in horror psihologic (despre cancer sau avort, bunaoara).
O sa enumar povestile incepand cu preferatele mele - doar ultimele 2-3 le-am gasit slabe, in rest volumul e la un nivel foarte satisfacator:
- Journey into the Kingdom (premianta World Fantasy, finalista Nebula, IHG): O vanzatoare de la Starbucks e de fapt o fantoma ce isi conserva materialitatea sorbind urmele de respiratzie lasate de clientzi prin cestile de cafea. Asta e nuvela vedeta a volumului, dedicata sarbatorii de Dragobete si e o superba poveste de dragoste contemporana pusa in rama unei povesti mitologice;
- The Christmas Witch: O fetitza incearca sa creeze o fiintza noua din oscioarele pasarelelor si soriceilor mancate de pisica sa. In timpul acesta, tatal sau e investigat pentru pedofilie. E genul de poveste ambigua despre pedofilie (The Hunt, Doubt) in care nu e clar cine e de vina, dar unele evenimente supranaturale ofera unele indicii;
- You Have Never Been Here: O femeie internata la oncologie incepe incet-incet sa se detasheze de propriul trup, pe care il percepe ca o entitate straina pe cale sa se dezintegreze. O poveste schizoida, excelent scrisa la persoana a doua;
- Don't Ask: Un grup de baietzi datzi disparutzi in copilarie se intorc in satul natal ca adolescentzi, comportandu-se ca niste brute. Satenii suspecteaza ca sunt varcolaci. O metafora nu foarte subtila, dar de impact, a versului "the boy that you loved, the man that you fear" si o tentativa de misandrism din partea autoarei;
- Machine: Poveste spusa in termeni de legenda antica, despre un razboinic viteaz care abuza femei si felul in care femeile sale decid sa se razbune;
- Was She Wicked, Was She Good? Un tata incearca sa-si dezvetze fiica de prostul obicei de a smulge aripile zânelor micutze care traiesc in cuiburile de viespi;
- Evidence of Love in a Case of Abandonment (finalista Stoker, Shirley Jackson): Intr-un viitor distopic, femeile care au facut avort sunt executate public pe un stadion, in uralele publicului;
- Holiday (finalista Shirley Jackson): In seara de Craciun, fiul unui pedofil se uita la filme cu Shirley Temple, impreuna cu fantomele unor fetitze victime ale agresiunilor pedofiliei;
- Memoir of a Deer Woman: O femeie bolnava de cancer se transforma in caprioara;
- War is Beautiful: Un veteran incearca sa-si povesteasca experientza sa din Vietnam in termeni pozitivisti, in care totul e dragutz, interesant si exotic, dar are dificultatzi in a evita momentele tragice care l-au marcat acolo;
- Traitor: O mama isi trimite fiica la scoala cu un ghiozdan plin de explozibil.
M. Rickert e o doamna a fantasy-ului de mici dimensiuni ce s-ar califica fara probleme in mainstreamul "magic" cu numeroase din prozele sale. Prin stil mi-a amintit un pic si de Martha Soukup (detalii aici) dar acolo era vorba de SF, ceva mai sec, mai tehnic, pe cand aici e vorba doar de fantastic pur sange profund feminin. Prin teme aduce si cu o alta autoare care se da drept horror scriind despre avorturi si probleme de familie, si anume P.D. Cacek (detalii aici) insa aia nu stie sa scrie. Rickert in schimb e foarte placuta la citit, chiar si in povestile sale boring, in care nu se intampla nimic.
Volumul e micutz, ieftin si totusi foarte aratos. E ultimul volum al colectziei Golden Gryphon, una din cele mai misto serii hardcover de SF si fantasy scoase vreodata care, din pacate, si-a dat duhul dupa moartea patronului Jim Turner. Volumul lui Rickert a fost ultimul din colectzie (#62) si unul din cele mai frumoase, atat sub aspect grafic (coperta si ilustratzii interioare ale celebrului Tom Canty) cat si al contzinutului.
- plusuri: contzinut excelent, conditzii grafice excelente, cateva povestiri cu mare impact
- minusuri: e un volum micutz (170 de pagini), cateva povestiri moody in care nu se intampla mai nimic, din fericire scurte
- recomandare: chick-lit fantasy cu tushe morbide, dar nu neaparat in sens peiorativ (in cea mai mare parte dragutz chiar)
No comments:
Post a Comment