Friday, February 21, 2014

Game of Thrones si American Horror Story : sezonul 3

  

American Horror Story - sezonul 3

Desi subiectul nu o promitea (=vrajitoarele din Salem) si Rob Zombie a facut deja anul trecut un film seminal pe tema asta, noul sezon din American Horror Story e the best piece of television I've seen in years.

Daca primul sezon a fost o colectzie de clishee pe tema haunted house (detalii aici), iar al doilea un ghiveci nazi/nun-sploitation pe tema casa de nebuni nu e acasa (detalii aici), in sezonul asta avem o stilizare estetica desavarsita, chiar peste estetica satanica a filmului lui Rob Zombie, si cu o foarte rafinata documentare culturala.

Avem un serial killer din New Orleans care anuntza public ca va omori pe cineva din casele din care nu se aude jazz in noaptea de Halloween. O avem pe Kathy Bates (Misery) in rolul unei stapane de sclavi de secol 18 resuscitata, care cade in depresie crunta vazand ca SUA are un preshedinte negru. O avem pe sora Verei Farmiga in rolul unei virgine care provoaca moartea celor cu care incearca sa faca sex. Avem un licean frankenshteinian construit din bucatzi de liceeni mortzi si folosit pe post de sex machine de catre fiica lui Eric Roberts (aici in rolul unei pitzipoance bitch witch). O avem pe vocalista de la Fleetwood Mac.

Povestea o are iarasi in fruntea operatziunilor pe perfecta Jessica Lange reluand oarecum acelasi rol de curva oculta frustrata ca i-a trecut vremea. Bantuita de cancer, ea recruteaza tinere fete cu talente vrajitoreshti sa perpetueze traditzia oculta din Salem. Eforturile ii sunt puse in pericol de Angela Bassett, in rolul unei coafeze negrese care practica in spatele frizeriei activitatzi oculte ce implica zombie, tineretze fara batranetze si moarte fara de viatza, afrodisiace voodoo samd.

Evenimentele degenereaza intr-un conflict rasial deschis intre ocultismul alb modern de inspiratzie lesbian-catolica si cel negru de traditzie voodoo ancestrala. Noul si vechiul, institutzionalul si anarhicul, albul si negrul se iau la tranta intr-un conflict pt. puterea absoluta. Povestea musteshte de feminism, cu personaje foarte bine scrise si jucate de o pleiada de actritze oscarizate (creca am numarat 4).

Barbatzii din film intruchipeaza personaje care de care mai nasoale - necrofili, sex slaves, serial killers. Cel mai breaz e un witch-hunter corporatist caruia vrajitoarele ii distrug cotatzia la bursa cu trucuri transcendentale, ceea ce deviaza conflictul serialului obligandu-le pe toate vrajitoarele, indiferent de rasa, sa isi uneasca fortzele inspre starpirea suprematziei economice a masculului corporatist.

Strategia de a folosi cam aceiasi actori in fiecare sezon, pentru roluri complet diferite, da rezultate excelente (cu exceptzia lui Jessica Lange, care pare sa joace acelasi tip de personalitate, de vrajitoare la menopauza, desi daca personajul nu e acelasi).

American Horror Story va ramane unul din titlurile fundamentale ale culturii horror de inceput de secol 21.



 Game of Thrones - sezonul 3

Motto: No deadline to fear, no character too dear (GRR Martin)

Iaca a fost si sezonu 3 din Game of Thrones, in care s-a ecranizat prima jumatate din romanul A Storm of Swords, minus moartea lui Joffrey. Shit, scuze pt spoiler, am crezut ca toata lumea a citit cartzile.

Impartzirea volumului in 2 sezoane ii da ragaz lui GRR Martin sa termine penultimul volum, care in felu asta ar trebui sa aiba un scenariu gata de filmare peste 3 ani. Poate ca acest deadline va fi respectat, insa ma indoiesc ca un an mai tarziu o sa iasa si ultimul volum. Producatorii au inceput sa sugereze ca serialul se va termina inainte de aparitia tuturor cartzilor, ceea ce ar fi o premiera nasoala in istoria serialelor. Varianta optimista e ca Martin va superviza scenariul ultimului sezon in baza notelor sale de planificare a ultimului roman.

M-am bucurat sa vad in noul sezon o sumedenie de actori britanici in roluri atipice (e funny sa vezi actori din The Office, Queer as Folk, Torchwood, The Wire in roluri de razboinici feroci; nu mai vorbesc de Diana Rigg, Bond-girl a anilor 70). Povestea e mai diluata, si creca si in roman s-a intamplat la fel, dupa relativa densitate a evenimentelor din primele doua. Scenele de sex pentru care a fost acuzat/laudat serialul s-au rarit semnificativ, nu inteleg de ce - la un momendat am avut impresia ca ma uit la o versiune cenzurata, dar spre final s-au mai indreptat lucrurile. In compensatzie s-au pus in prim plan o serie de teme LGBT (cavaleri pederasti), sa atraga in audientza si publicul homosexual preocupat despre cum stau lucrurile cu drepturile lor intr-o lume populata de dragoni si zombie. Apropo de asta, zombie cu care tot suntem amenintzatzi de la inceput apar la fel de sporadic, ca o amenintzare latenta pe care creca autorul o pastreaza in maneca pentru climaxul povestii (penultimul volum, The Winds of Winter).

Dragonii sunt ceva mai prezentzi, ca arme de omucidere in masa controlate de printzesa aia bunoaca care vrea sa-si recupereze tronul pierdut. Asta ii va mai calma, sper, pe comentatorii care au inceput sa acuze serialul ca nu este fidel istoriei si ca scenaristii au facut o proasta munca de documentare.

Tanarul Jack Gleeson, in rolul regelui adolescent, tinde sa devina cel mai hulit actor din istoria televiziunii si nu m-ar mira sa fie asasinat pana se termina serialul de vreun fan mai pasionat. Continua sa apara Charles Dance in rolul bunicului care trage sfori din umbra, turcoaica Sibel Kekili in rolul amantei printzului pitic jucat de Peter Dinklage si creca cam astia sunt actorii cu profil mai inalt, restu sunt actori britanici de televiziune, un pic prea multzi, din cauza ca povestea s-a rasfirat peste vreo 20 de personaje care toate par principale, straduindu-se parca sa ocupe locul ramas liber dupa omorarea primului set de personaje principale (cea mai perfida miscare narativa din memoria recenta a literaturii heroic-fantasy).

Sa inceapa dar sezonu 4.

No comments: