Wednesday, February 27, 2008

La arat














High Cotton
de Joe Lansdale

Pedigree:
- nominalizare Locus (pt. culegere de autor)
- Premiul Bram Stoker, nominalizare World Fantasy (pt. povestirea The Night They Missed the Horror Show)
- nominalizare World Fantasy (pt. povestirea Tight Little Stitches on a Dead Man's Back)
- nominalizare Locus (pt. povestirea The Steel Valentine)

Leonard didn't like drive-ins when he didn't have a date, and he'd heard about Night of the Living Dead, and he knew a nigger starred in it. He didn't want to see no movie with a nigger star. Niggers chopped cotton, fixed flats, and pimped nigger girls, but he'd never heard of one that killed zombies [...].
Now Steve McQueen would have been all right for zombie killing and girl handling [...] Boy, that Steve McQueen was one cool head. Way he said stuff in them pictures was so good you couldn't help but think someone had written it down for him. He could sure think fast on his feet to come up with the things he said, and he had that real cool, mean look...

Asa incepe povestea Night they missed the horror show, una din laureatele Bram Stoker din opera texanului Joe Lansdale, care incheie volumul High Cotton, colectia greatest hits a autorului. Now ain't he a sweety pie?

Lansdale mi-a atras atentia prima data cand a venit cu nevasta-sa in excursie prin Ardeal. Gasisem un interviu cu el intr-un ziar bistritzean. Ala care lua interviul habarn-avea cu cine vorbeste iar Lansdale cauta castelele lui Dracula si ii tot dadea inainte cu ce frumoasa-i Romania asa ca interviul a luat-o pe turnura asta. Acum constat cu surprindere ca poza de pe prima pagina a acestui volum e o poza cu o baba si un mosh in echipament de secerat, care seamana dubios de tare cu tzaranii de prin partzile noastre - naframa, cojoc, etc. adica numa a cowboy nu arata. Iar baba are doi coltzi de Nosferatu pe post de incisivi. Cum si de ce a ajuns poza aia acolo si ce cauta Lansdale in Romania ramane subiect de speculatie.

Ideea e ca Lansdale e unul din cadourile pe care le-a dat Texas lumii, un fel de Tarantino al literaturii care poate sa scrie orice, atat din pasiune cat si la comanda, si sa ii iasa bine de fiecare data. Gasim in High Cotton cateva din povestirile lui aclamate, cateva din povestirile lui favorite si chiar povestea ecranizata in primul episod Masters of Horror (Incident on and off a mountain road). Scriitura e delicioasa, cu jargoane si regionalisme, cu personaje rurale, dialoguri tarantinoniene si un misticism bizar. Tematica e diversa, de la gangster stories, la istorii alternative, horroruri ingrozitoare si schitze cu final neasteptat dar ceea ce pare sa ramana constant e faptul ca povestile se petrec in Texas, iar personajele sale sunt rednecksi, indieni (indjuns), negri (colored people), arabi (sand niggers), predicatori baptisti, Elvis impersonators si cinefili necrofili. O sa pomenesc doar favoritele mele:
  • Night they missed the horror show, cu 2 amici plus un coleg de scoala negru care se plimba noaptea prin sat cu masina remorcand dupa ei cadavrul unui caine, de unde li se si trag niste necazuri mari cat casa; very mean story;
  • Steppin out - summer 68, e povestea a 3 adolescenti redneckshi care se duc sa get their first pussy in cartierul negrilor. O induiosatoare poveste gen coming-of-age, cam cum le scrie Stephen King, plus some pussy, some bad-ass nigros si un aligator;
  • The Drive-in Date e una din cele mai oribile povestiri pe care le-am citit vreodata, despre doi necrofili care isi duc iubita la un drive-in, sa i-o traga pe bancheta din spate in timpul filmului; o poveste facuta din dialoguri Taratinoniene si gradata cu mare arta intr-un fel in care nu te prea prinzi despre ce e vorba si te ia totalmente prin surprindere;
  • Booty and the Beast e despre un grup de gangsteri in cautarea unui obiect de cult nazist care contzine un fir din parul pubian al...hmmm..nu stiu cum sa spun...well...al Fecioarei Maria;
  • My dead dog, Bobby e cu un copil care are un catzel mort intr-o punga cu care arunca dupa masini caci cand era viu, catzelului ii placea sa alerge dupa masini;
  • Trains not taken schimba tonul: e o alternative history cu iz de Philip Dick (vezi Omu din castelu inalt), despre un vest salbatic civilizat de japonezi si cu un Bill Hickock contabil care viseaza uneori ca e mare pistolar;
  • Letter from the south e alta alternative history prezentata sub forma de epistola: o indianca Cherokee ii scrie o scrisorica iubitului ei reprosandu-i ca s-a convertit la baptism acum cand tzara are nevoie de el in razboiului impotriva aztecilor care au pus mana pe blueprintul bombei nucleare; got it?
  • Godzilla's twelve steps program e o schitza umoristica despre Godzilla care incearca sa urmeze un program de anger management alaturi de un King Kong compulsiv sexual, dar tratamentul este dat dracului cand guvernul american o trimit pe Godzilla sa distruga cartierele de negri si, in perspectiva, Irakul;
  • Phone Woman e cu o femeie pasionata de asfixierea erotica care are obiceiul sa bata la usile oamenilor, sa-si ceara voie sa dea un telefon iar daca nu esti pe faza, sa se spanzure cu cablul de la telefon.

Volumul se cuvine sa fie acompaniat de:

  • Bumper Crop o a doua colectie de proza scurta si scurtissima, publicata in pereche cu High Cotton, cele doua volume rezumand cea mai mare parte a carierei autorului;
  • Mad Dog Summer, o colectie multipremiata de novele in sensul englezesc, adica povesti de 100 pagini sau mai bine, unele extinse ulterior la romane; daca High Cotton e best-of short stories, asta e best of proza medie a lui Lansdale. De proza lunga v-am zis al'data.
  • Shadows, Kith and Kin - colectia cea mai recenta de proza scurta a lui Lansdale;

Lectura obligatorie. Mai multe detalii despre Lansdale, am povestit aici.

2 comments:

hnu said...

lansdale ruleaza big time. sint curios daca ar merge la noi...

Marian Dumitrascu said...

buna intrebare