Sunday, March 31, 2019

Niste horror contra plictiselii: Victor Crowley, Annabelle, Annabelle Creation, Jigsaw, What Keeps You Alive

Victor Crowley (aka Hatchet 4)

(regizat de Adam Green, auteurul intregii serii Hatchet)

Filmat in mare secret, fara teasere sau trailere, aceasta a patra parte a seriei Hatchet a fost lansata in lume prin proiectzii-surpriza deghizate sub pretextul unui Director's Cut aniversar al primului film (care implinise 10 ani). Tocmai din motivul asta l-am si ratat la festivalul horror Frighfest, caci n-aveam chef sa revad filmul original, insa sala a fost plina, semn ca informatzia s-a sifonat cumva, in timp ce eu am stat cu fraierii afara la un fishnchips. Pana la urma a fost la afterparty si un karaoke tematic organizat de regizor asa ca n-am ratat toata distractzia.

Seria Hatchet e facuta sa acopere un gol important in cinemaul horror al ultimilor 20 de ani - faptul ca acesta n-a fost produs nicio figura emblematica cu care sa potzi face tricouri sau figurine, asa cum se intampla in anii 70 si 80 (ultima creca a fost masca din Scream, lansata in anii 90, dupa care rolul de icoane horror pare sa fi fost preluat de politicieni). Aici figura emblematica e Victor Crowley, un zombie mutilat care bantuie mlashtinile din Louisiana inarmat cu o toporishca.

Un avantaj major e faptul ca toata seria (4 filme pana acum) sunt realizate de acelasi regizor, mentzinand o consistentza stilistica si un control creativ total asupra mersului povestii. Regizorul Adam Green a preluat templateul Friday 13 si a aplicat peste ea niste hipstereala meta-ironica - replici din Scooby Doo, distribuirea actorului din Friday 13 in rolul antieroului, faptul ca rolul traditzional al eroinei supravietzuitoare e preluat aici de un actor asiatic. Violentza e extrema, insa tinde spre parodie, fara sa oripileze cu adevarat. Mai important decat violentza e insa umorul ce condimenteaza copios dialogurile.

Dupa cum ma asteptam aceasta a patra parte nu are nimic in plus dar nici in minus fatza de restul seriei. Pentru cine a urmarit seria e un film musai de vazut, altfel insa nu prea, caci se fac numeroase trimiteri la partzile anterioare. Povestea respecta acelasi shablon - un grup de cocalari si pitzipoance se prabushesc cu un avion in mlastinile Louisianei si cad victima. E mai degraba un episod al unui serial decat un film - daca ratezi trimiterile si mistourile vizavi de ce se intamplase in filmele precedente, probabil e destul de sec.


**************************************** 

Annabelle

(regizat de John Leonetti, cameraman de-al lui James Wan)

Biserica romano-catolica a intrat tare in industria horror - ies pe banda rulanta filme in care eroii sunt popi, maicutze sau crestini pioshi, iar personajele negative sunt demoni, case bantuite, fotolii bantuite etc.

Cea mai vizibila productzie in acest sens e seria Conjuring, bazata pe "faptele adevarate" ale unui cuplu de ghost-hunteri catolici care tzineau publicul cu sufletul la gura pe la OTV-urile americane ale anilor 80. Seria a fost initziata de regizorul australian James Wan, cunoscut pentru succesele seriilor Saw si Insidious. Omul a venit cu ideea ca, urmand retzetele Marvel si DC Comics, ce-ar fi sa se construiasca un intreg univers cinematic cu filme usor conectate intre ele (plus titluri cross-over in genul Avengers), doar ca in loc de batalii intre supereroi sa fie conflicte apocaliptice intre fetze bisericesti si demoni.

Primul pas in aceasta directzie a fost desprinderea seriei Annabelle, despre papusha posedata pe care o confisca protagonistii la inceputul primului film Conjuring. Crezusem initzial ca e ceva in genul Chucky dar nu e asa, papusha nu se insufletzeste si nu face nimic, e doar gazda unor spirite care altfel se comporta la fel ca toate celelalte din seria Conjuring - trantind, spargand, manjind peretzii cu "Muie PSD".

Chestia care incearca sa faca filmul interesant e ca actziunea se intampla in anii 60 in timpul atacurilor clanului lui Charles Manson, cand televiziunile americane reusisera sa isterizeze populatzia ca SUA ar fi invadata de secte sataniste. Aflam cu ocazia asta ca papusha posedata e un obiect de cult al unei astfel de secte sataniste si necesita ofrande de genul copii sacrificatzi.

Partea nasoala e ca filmul nu reuseste nicicum sa se pozitzioneze in anii 60 - automobile, termopane, televizoare color, vestimentatzia personajelor, nimic nu arata a anii 60. Conjuring 2 facuse o treaba excelenta din a oferi un look'n'feel al epocii in care se petrecea actziunea, insa in filmul asta te asteptzi ca in orice clipa cineva sa scoata un Iphone.


**************************************** 

Annabelle 2

(regizat de David Sandberg, autorul lui Lights Out)

Dupa rateul si gafele lansarii seriei Annabelle a venit aceasta continuare, care de fapt e un prequel indicand originile papushii demonice. Totodata, stabileste legaturi cu celalalt spin-off al universului Conjuring - recent lansatul The Nun se intampla cam in aceeasi perioada, anii 50.

Stilistic Annabelle: Creation e net superior primului film, reusind sa-i evite defectele - actziunea se petrece intr-un cadru atent decorat conform epocii. E vorba de un orfelinat ce gazduieste un grup de fetitze si o calugaritza responsabila cu ingrijirea lor. Cum ziceam, in filmele astea e obligatoriu ca un personaj pozitiv sa fie romano-catolic. Spiritele malefice vin din nou prin intermediul papushii posedate Annabelle, doar ca acu ni se ofera un origin-story: orfelinatul unde se intampla lucrurile a fost casa unui papushar care a construit-o pe Annabelle ca sa gazduiasca spiritul fetitzei sale moarte prematur. Doar ca in locul spiritului fetitzei papusha a inceput sa fie posedata de fel-de-fel de spirite date dracului carora nu le poate veni de hac decat un crestin adevarat, recent spovedit si cu carnet de partid.

Regizorul s-a lansat recent cu Lights Out, un film bazat pe manipularea intunericului si umbrelor, iar filmul asta preia retzeta respectiva si abuzeaza de ea. Foarte mult din film se petrece in bezna, cu fire de lumina patrunzand pe ici colo cat sa te prinzi cam ce se intampla. E o abordare ok pentru un film gotic, dar pentru un film cam lung devine obositor sa te tot chiorasti.

E ceva mai bun decat primul Annabelle, in special ca design si regie, insa povestea e la fel de rudimentara, iar legaturile cu celelalte filme Conjuring sunt mai degraba hyperlinkuri decat sa deschida noi perspective asupra acestui univers narativ oculto-catolic.


*******************************

Jigsaw (aka Saw 8)

(regizat de Spierig Brothers, autorii lui Predestination)

Credeam ca s-a saturat lumea de cele 7 filme Saw asa ca m-a cam luat cu surprindere potentziala relansare a seriei. Am o parere foarte proasta despre filmele astea si mai ales despre publicul care le apreciaza, insa am decis sa dau o shansa noului capitol vazand ca e facut de Fratzii Spierig care au scos la vremea lor cateva bijuterii (Predestination, ecranizarea dupa Heinlein si Undead, unul din filmele care au relansat genul zombie la inceputul anilor 2000). Alt punct de atractzie a fost prezentza actritzei Brittany Allen, noua scream queen a cinema-ului horror.

Din pacate filmul se tzine cu dintzii de retzeta si nu are pic de personalitate.

Pentru cine nu stie, filmele astea-s despre un inginer moralist care organizeaza diverse jocuri morbide prin care pedepseste oameni care au facut lucruri nashpa la viatza lor, insa in acelasi timp jocurile includ si elemente de perspicacitate prin care victimelor li se da o shansa sa scape si sa cugete asupra a ce li s-a intamplat. Motivele si caile prin care victimele incap pe mana psihopatului sunt intotdeauna fortzate si explicate pe fuga in cate un flashback de umplutura. De la un capat la altul fiecare film e un joc cu torturi, mutilari si dezmembrari din care cei care scapa ajung sa fie pana la urma atat de traumatizatzi incat devin la randul lor psihopatzi si continua campania de crime sangeroase initziate de protagonist (care, de fapt, a cam murit prin partea a treia a seriei - tot ce se intampla de atunci incoace e opera a diversi "ucenici" ai sai).

Cam asa e si aici - nu ma intereseaza ca e spoiler, evitatzi filmul, e cea mai despicable forma de cinema horror dupa filmele snuff. Si tocmai faptul ca e unul din subgenurile horror cu cea mai mare cautare la publicul mainstream e ce ma ingrijoreaza cu privire la lumea in care traim.


*******************************

What Keeps You Alive

(regizat de Colin Minihan, autorul lui It Stains the Sands Red)

Un film care ar putea da apa la moara Coalitziei pentru Familie, despre doua lesbiene care se urasc de moarte si petrec tot filmul fugarindu-se prin paduri ori urland una la alta. Nu se urasc ele chiar de la inceput - in prima faza se prezinta ca un cuplu armonios de lesbiene care se retrag la tzara sa traiasca departe de lumea moderna, intr-o cabana mostenita de una dintre ele. La cabana insa armonia homosexuala capata intorsaturi tragico-horror, iar filmul devine un terifiant joc de-a soarecele si pisica, filmat prin niste peisaje superbe din Canada. 

Eu am o slabiciune pentru filmele care se petrec in natura si exploateaza oportunitatzile peisagistice ale locatziilor, am si o slabiciune pentru actritza Brittany Allen care de catziva ani a devenit o noua scream queen a cinemaului horror, am o simpatie si pentru lesbiene si urmaresc indeaproape toate filmele regizorului Colin Minihan (de fapt ale grupului Vicious Brothers, niste canadieni care tot schimba intre ei functziile de regizor/scenarist/producator - vezi It Stains the Sands Red, Extraterrestrial, Incontrol etc.). Asa ca am fost destul de incantat de film, insa nu pot sa-l recomandat drept musai de vazut pentru cineva pe care nu intereseaza niciunul din aspectele enumerate aici.

Noroc ca e filmul canadian, ceea ce face interpretarile tendentzioase cam inutile, acolo homosexualitatea atingand nivelul de banalizare la care astfel de filme sa nu mai deranjeze pe nimeni si nici sa nu iste dezbateri moraliste. E un thriller care ar fi decurs exact la fel indiferent de sexul si orientarea sexuala a protagonistilor, deci unii ar putea ridica dilema "de ce au trebuit sa fie gay protagonistele"? Dilema la care, desigur, se raspunde cu "dar de ce au trebuit sa fie femei, sau canadieni, sau tineri?" Horrorul nu are nici varsta, nici natzionalitate, nici orientare sexuala, e deasupra oricaror distinctzii.

P. S. Brittany Allen e aia cu sange.


1 comment:

filme online said...

Foarte fain filmul da nu il gasiti decat low quality