Thursday, June 04, 2015

Milo Manara (feat. Hugo Pratt, Federico Fellini): The Manara Library vol. 1-3



Am uneori impresia ca femeia nu din coasta lui Adam a fost facuta, ci dupa schitzele lui Milo Manara.

Nu exista nimeni pe planeta asta care sa deseneze femei ca Milo Manara. Talentul i-a si fost un pic pagubos caci, destul de devreme in cariera, Manara a fost atras in capcana BDurilor porno cu care si-a pierdut cam multa vreme. Din fericire in Europa industria BD e suficient de libertina incat sa nu izoleze/marginalizeze artistii pe criterii politice. In ciuda (sau datorita?) lucrarilor sale de nisha erotica, Manara a dezvoltat relatzii si colaborari cu Fellini, Almodovar, Jodorowsky, Gaiman si alte nume marcante, completandu-si cariera pornografica cu una de artist in toata puterea cuvantului.

Dovada pentru influentza lui Manara asupra benzii desenate de pretutindeni e chiar retrospectiva de cariera The Manara Library, un proiect de 9 volume (dintre care aici discutam despre primele 3), unul din cele mai importante proiecte de arhivare BD din ultimul deceniu. Aceste prime 3 volume contzin colaborarile lui Manara cu:
  • Federico Fellini care, intr-o anumita perioada a carierei sale a cedat lui Manar unele scenarii nefilmabile ori refuzate de producatori, pentru a ramane in posteritate macar in format BD; 
  • un alt titan al BDului european (italian), Hugo Pratt, autorul operei de referintza Corto Maltese. Alaturi de Tiziano Scalvi, de care am discutat in cronica retrospectivei Dylan Dog, pe umerii indivizilor ashtia se reazema cam toata istoria BDului italian, o istorie deloc neglijabila (dar mai slab exportata decat cea frantzuzeasca).
Colaborarile cu Fellini sunt Trip to Tulum si The Journey of G. Mastorna, doua scenarii imposibil de ecranizat cu tehnologia vremii respective. Rezultatul e superb la nivel grafic si foarte psihedelic. Prima poveste e despre Marcello Mastroiani care merge in America sa faca un film refuzat de Jodorowsky si nimereste intr-un turn al Babilonului plin de shamani, gagici dezbracate si tot felu de psihedelisme imprumutate de la Castaneda (cu care Fellini a impartzit nishte jointuri si ciuperci in timpul vizitei sale in Mexic). A doua poveste e despre pasagerii unui avion care aterizeaza in Rai, unde e iarna tot timpu, dar e plin de hanuri ospitaliere cu chelneritze cu tzatze mari si dansatoare din buric. Reiese ca Fellini era la fel de obsedat de femei ca Manara si ma tem asta e hobbyul care le-a unit destinele. La astea se mai adauga The Ape, o superba legenda japoneza despre un maimutzoi si haremul sau de femei umane, un non-sens epic fantasy de inspiratzie asiatica si foarte trippy.
Hugo Pratt a fost un fel de Alan Moore al Italiei, un tip controversat cu o viatza aventuroasa, traita prin Etiopia si Argentina, suspectat de a fi fost spion in al doilea razboi mondial. Calatoriile lui in lungul si latul lumii l-au inspirat sa scrie serialul BD Corto Maltese, unul din fenomele cult ale istoriei BD europene. Opera sa a fost puternic impregnata cu documentare istorica detaliata, treaba care transpira si din aceste volume, pentru care Milo Manara s-a ocupat de grafica: Indian Summer e o poveste despre primii colonisti englezi din America si relatziile/conflictele acestora cu indienii si cu biserica. El Gaucho e o poveste de epoca despre un toboshar de razboi si niste tarfe irlandeze in timpul asediul Buenos Airesului de catre britanicii ce tocmai pierdusera controlul SUA.
Traiam cu impresia ca BDul italian a fost ceva mai naiv decat cel american si francez, parere partzial confirmata de Corto Maltese (care a fost totusi inceputa prin anii 60, chiar daca la vremea aia era de avangarda) si de Dylan Dog (care e doar o serie de aventuri horror scaldate in succesul gialloului italian din anii 70). De aceea am fost surprins de nivelul acestor povesti. Manara are o contributzie semnificativa la nivel grafic, cu personajele sale mustind de senzualitate, insa si scenariile lui Hugo Pratt sunt complexe, dark, cu crime, violuri, clevetiri politice si detalii istorice extrem de documentate (exprimate si grafic, prin detalii sofisticate de pe costumele personajelor sau arhitectura cladirilor).

Volumele sunt rotunjite cu povestiri mai scurtutze de umplutura - un western (Paper Man), un ciclu de povestioare istorice-biografice despre "mari criminali ai istoriei" (de la Nero la Oppenheimer), un episod Corto Maltese aprocrif si niste maruntzishuri SF. Astept cu infrigurare urmatoarele volume, dintre care ultimele 3 au fost subintitulate The Erotic Manara.

- plusuri: lectura obligatorie, conditzii grafice deosebite in hardcoveruri nu foarte groase de la Dark Horse 
- minusuri: nu exista
- recomandare: lucrare esentziala a istoriei BD


No comments: