Pedigree: - nominalizare World Fantasy (pentru culegere de autor)
Anul trecut australo-chinezul Shaun Tan a castigat Oscarul la categoria scurt metraj de animatzie cu Lost Thing, il putetzi vedea aici. In ultimii ani a mai incasat doua premii World Fantasy si un Hugo la categoria grafician.
Din 1991, de cand Neil Gaiman a castigat premiul World Fantasy cu o banda desenata, nu s-a mai permis nominalizarea de BDuri la categoriile literare ale premiilor respective, pana in 2009 cand, cu volumul de fatza, Shaun Tan nu doar ca a castigat premiul ca grafician, dar a fost nominalizat si la categoria culegere de autor, in compania unor contracandidatzi precum Peter Beagle sau Kelly Link.
Cazul lui Shaun Tan nu este intru totul similar cu al lui Gaiman caci, tehnic vorbind, cartea asta contzine si pagini de text pur. Are si bucatzi de banda desenata dar in cea mai mare parte e proza ilustrata. In unele cazuri proza se frange si lasa loc ilustratziilor sa continue povestea. Deci un fel de mix de canale media, in care autorului ori i-a fost lene sa ilustreze unele portziuni de poveste, ori i-a fost lene sa scrie dialoguri pentru unele ilustratzii.
La origini, cartea e un performance multimedia organizat de Spare Parts Puppet Theater, un teatru de papusi din Australia care face reprezentatzii si instalatzii de arta din obiecte gasite prin gunoaie. Volumul de fatza e transpunerea literara a performance-ului respectiv. Mai jos am pus o imagine din show-ul cu pricina, prezentand povestea unor bucatzi de hartie rupte care se unesc intr-un cocolosh sa dea nastere unei poezii involuntare, alcatuita din cuvintele scrise pe fiecare fashie.
Ca grafician, Shaun Tan vine dintr-o scoala fantasy tributara, zic eu, lui Luigi Serafini (autorul misterioasei cartzi Codex Seraphinianus, despre care discutam cu alta ocazie). Adica cu multe abstractziuni, jocuri de asocieri cognitive si, in masura in care face sens, poezie grafica (daca exista roman grafic, tre sa existe si asta, nu?). Cica in Australia sunt foarte la moda tatuajele bazate pe desenele lui.
Volumul Tales from Outer Suburbia vine intr-un elegant format placheta de nici 100 de pagini ca mai toate lucrarile autorului, perfecta pentru facut cadou cuiva care colectzioneaza cartzi. Daca facem abstractzie de grafica, putem zice ca e o culegere de flash fiction, cu proze fantastice ultra-scurte (1-2 pagini) lipsite de o naratziune traditzionala, mai degraba vignette lirice, deci nu am prea mult de povestit despre ele. Majoritatea incearca sa starneasca nostalgii imbracate intr-o aura magica legate de mediul suburban, ceva ce a incercat si Kevin Huizenga intr-un volum despre care am povestit mai demult, dar aici efectul e mult mai puternic iar calitatzile artistice infinit superioare. Avand in vedere ca n-am trait niciodata in suburbii (eu ducandu-mi traiul ori in sate uitate de lume, ori in metropole kkcioase), nu prea stiu ce e aia suburbie (poate Borhanciu din Cluj?) asa ca nu-mi dau seama de acuratetzea mood-ului generat de povestile astea.
Volumul Tales from Outer Suburbia vine intr-un elegant format placheta de nici 100 de pagini ca mai toate lucrarile autorului, perfecta pentru facut cadou cuiva care colectzioneaza cartzi. Daca facem abstractzie de grafica, putem zice ca e o culegere de flash fiction, cu proze fantastice ultra-scurte (1-2 pagini) lipsite de o naratziune traditzionala, mai degraba vignette lirice, deci nu am prea mult de povestit despre ele. Majoritatea incearca sa starneasca nostalgii imbracate intr-o aura magica legate de mediul suburban, ceva ce a incercat si Kevin Huizenga intr-un volum despre care am povestit mai demult, dar aici efectul e mult mai puternic iar calitatzile artistice infinit superioare. Avand in vedere ca n-am trait niciodata in suburbii (eu ducandu-mi traiul ori in sate uitate de lume, ori in metropole kkcioase), nu prea stiu ce e aia suburbie (poate Borhanciu din Cluj?) asa ca nu-mi dau seama de acuratetzea mood-ului generat de povestile astea.
O sa mentzionez doar cateva din povesti, care au mai multa carne pe oase:
- The Nameless Holiday. Despre un fel de inversare a Craciunului, in care un ren orb vine pe la casele oamenilor sa culeaga de la fiecare cel mai drag lucru pe care il are;
- Distant Rain. Asta e bucata pe care o pomenisem mai sus, cu bucatzile de hartie care se aduna intr-un cocolosh de poezie care se rostogoleste pe ulitze suburbane;
- Alert but Not Alarmed. Guvernele din toata lumea impun fiecarui cetatzean sa instaleze in gradina o racheta nucleara si sa stea in alerta. Cetatzenii le instaleaza, apoi le vopsesc in culori vesele iar guvernele se ingrijoreaza ca populatzia nu e suficient de alerta;
- The Amnesia Machine. Despre o "arma de distragere in masa" instalata de guvern in parcul unei suburbii;
- No Other Country. O familie de imigrantzi frustratzi gasesc intre peretzii casei pe care au inchiriat-o o lume noua, identica celei pe care au lasat-o in urma;
- Grandpa's Story. Doi bunici isi povestesc relatzia sub chipul unei fabule alegorice la adresa crizelor pe care le-au depasit impreuna;
- Our Expedition. Doi copii se intreaba ce se afla dincolo de marginile hartzii pe care tatal lor o tzine in masina;
- Eric. Un pitic venit la studii superioare se muta la o gazda cu care are probleme de comunicare;
- Broken Toys. Doi copii gasesc un scafandru japonez din al doilea razboi mondial care vrea sa-si viziteze iubita.
Cam asta e. Imaginea de dedesubt nu e din carte, ci e un mural de 20 de metri patratzi pictat de Shaun Tan pentru biblioteca din Perth. E menita sa intareasca legatura pe care am facut-o cu Serafini.
- plusuri: o carte foarte dragutza si incarcata de emotzii impachetate suprarealist
- minusuri: cam subtzirica si pentru unii probabil prea abstracta
- recomandare: colectzionarilor de carte, parintzilor de copii desteptzi
1 comment:
Sa o citesti sanatos. Hai pe facebook, ca aici mi-e dificil sa raspund la comentarii cu telefonu asta de-l am acuma.
Post a Comment