Sunday, March 11, 2018

Filme nasoale: The Crucifixion, Guardians, Attraction, Tiger is Alive, The Dark Tower, Sightings


The Crucifixion

(regizat de Xavier Gens, autorul lui Frontieres)

Careva la Hollywood a avut revelatzia ca diferentza intre Arsenie Boca si un hipster bărbos pasionat de astrologie sta doar in "modul de a pune problema". Un Arsenie Boca imbracat in cardigan nu ar mai face deloc nota discordanta in baru ala de deasupra Controlului. Probabil nici macar la nivel de conversatzie.

In razboiul ideologic care are loc intre rusi si americani pentru cucerirea sufletului romanesc, ortodoxia a fost in general arma rushilor, acestia apeland strategic la spiritul religios-colectivist adanc inradacinat in ADNul poporului nostru. De partea cealalta, ideologii de pe "axa Washington" au incercat mereu sa ridiculizeze acest aspect al psihologiei romanesti (si institutziile aferente), insa si-au subestimat adversarul dupa cum demonstreaza succesul electoral al PSD si al fortzei tacute pe care o numim "vointza poporului".

Pana recent, principalul canal de propaganda americana la noi erau filmele cu supereroi (vezi cazul Captain America care venea la Bucuresti sa-l recupereze pe Winter Soldier - spalat pe creier de rushi). Iata, cu acest Crucifixion se testeaza o noua retzeta de a atrage simpatia românilor, una riscanta. Ortodoxia romaneasca (din Vaslui chiar!) nu mai apare drept ridicola, ba chiar colaboreaza cu jurnalismul de investigatzie pe stil american (care pana acu n-a dat atentzie ortodoxiei din Moldova decat pentru a devoala apucaturile gay ale unor preotzi).

In Crucifixion preotul ortodox moldovean e repus in atributziile de luptator in calea maleficului. I s-a ajustat putzin vestimentatzia casual (vezi cardiganul din poza de mai jos) si are o functzie esentziala in a salva viatza jurnalistei americane de investigatzie care a venit sa faca lumina prin satanismele care se petrec in imprejurimile Vasluiului. Cu alte cuvinte are loc, poate pentru prima data in cultura pop, o amalgamare intre imaginea misticului ortodox post-Boca si a hipsterului lumbersexual pasionat de Adevăr si Dreptate.

Partea cea mai interesanta e ca filmul e chiar despre exorcizarea de la Tanacu, despre care Mungiu facuse deja un film din care biserica ortodoxa iesea putzin terfelita. Acest Crucifixion vine sa repare adevarul istoric si sa ne invetze ca exorcistul de la Tanacu a fost de fapt un erou, iar gagica omorata acolo chiar fusese posedata de Satana, contaminata fiind prin contact sexual cu un cetatzean din spatziul Schengen (fata fusese plecata la emancipare in Germania). Se evita aici suspiciunea de lesbianism care facea filmul lui Mungiu sa fie atat de sexy.

Regizorul Xavier Gens a fost candva o mare sperantza a horrorului francez (vezi excelentul Frontieres) dar de o vreme face pentru Hollywood gherle de filme cu care regizorii americani nu vor sa-si murdareasca mainile. Si nici macar actorii - in filmul asta majoritatea sunt romani.


******************************************************

Guardians

(regizat de Sarik Andreasyan, armean)

In timp ce americanii ne preparau filmul de mai sus sperand sa ajunga la sufletele fundamentalistilor ortodocshi din Moldova, rushii au aplicat o strategie similara tzintind spre hipsterii entuziasmatzi de filme americane cu supereroi. Daca in cazul Crucifixion avem un horror de duzina al carui unic element de inovare e ca actziunea se desfasoara pe langa Vaslui, aici avem ceva cu totul deosebit - nu cred sa existe un film comparabil cu Guardians in istoria cinema-ului rusesc.

Supereroii propusi de Guardians sunt simboluri rusesti absolute: 
(a) un popa ortodox canalizand energii ale pamantului stramoshesc, capabil de a controla telekinetic bolovanii si tzărână, 
(b) un soldat capabil sa se transforme in... urs, daca patria o cere, 
(c) un cazac iute ca vantul care mânuieshte doua secere 
(d) o balerina de la Balshoi capabila sa controleze apele. 
Totzi sunt rezultatul unor experimente genetice desfasurate in timpul razboiului rece in cadrul programului militar ultrasecret sugestiv denumit PATRIOT. Inamicul e o victima a ingineriei genetice, un chelios care controleaza energia electrica si vrea sa puna mana pe un satelit rusesc prin intermediul caruia sa controleze Facebooku. Nu m-as fi mirat deloc daca aparea si vreun om-gaz nascut din experimentele genetice ale Gazpromului, dar e clar ca Dughin a avut o implicare masiva in conceperea acestui proiect.

Ar fi trebuit sa fie mult mai fun decat e. Sufera de o lipsa nasoala de umor; nici regizorul, nici actorii nu sunt in apele lor iar experientza cinema-ului rusesc cu genul asta de filme lipseste cu desavarsire. In consecintza ramai cu senzatzia de imitatzie penibila dupa filmele Marvel. Propaganda americana e cat de cat mai eleganta - chiar daca te lasa rece mesajul, mai auzi o duma, mai vezi un actor simpatic, nu iesi chiar cu sentimentu ca ai vazut un film facut in studiourile KGB.

Ar fi totusi de remarcat aici efectele speciale, sugerand ca peste inca 1-2 incercari de genul asta rusii ar putea face ceva ce sa concureze de la egal la egal cu Zack Snyder. In plus, sa fim cinstitzi, avem nevoie de genul asta de filme si de la alte popoare decat americanii iar daca KGBu s-a hotarat sa faca primul pas, asta e, de undeva trebuia sa se inceapa.

Din pacate filmul a fost un fiasco comercial chiar acasa in Rusia, iar companiile care l-au finantzat se judeca inca pe cum s-a cheltuit bugetul, ca cica mai bine faceau o autostrada de banii aia. Planurile privind o continuare au fost la un momendat ingropate insa recent chinezii au promis ca vor acoperi toate datoriile si vor finantza continuarea filmului, cu conditzia ca in poveste sa apara si un supererou chinez. 

I shit you not!


******************************************************

Attraction

(regizat de Feodor Bondarciuc, fiul legendei Serghei Bondarciuc)

Alt proiect superambitzios cu care rusii au sperat sa dea lovitura. Ca si in filmul de care ziceam deasupra, efectele speciale sunt perfect onorabile insa povestea, si mai ales morala povestii, coboara la un nivel atat de low incat tzi se face greatza.

Planul a fost cam asa - se ia unul dintre cele mai prestigioase SFuri rusesti, Calauza, se corceste cu young adult SFul promovat de Hollywood in ultimii ani si se da pe mana celui mai patriot regizor rus al momentului, autorul recentului blockbuster Stalingrad (sponsorizat direct de guvernul rus).

Povestea incepe cu un OZN prabusit in buricu Moscovei, in jurul caruia se amenajeaza o zona de carantina unde n-are voie nimeni sa intre. Niste cocalari rusi (aia din poza de mai sus) se hotarasc sa intre totusi, cu niste bâte, sa dea in cap la extraterestrii care au intrat cu nava in cladiri provocand moartea a numerosi rushi nevinovatzi. Cum dadea ei tarcoale navei spatziale, apare un extraterestru sa-i intrebe de sanatate. Sar astia sa ii dea in cap cu bâtele, il decortica de costumu-exoschelet pe care il purta si, ce sa vezi, pe sub costum extraterestrul era de fapt un hipster de pe alta planeta (tipu cu camasa slim fit din poza de mai jos)!

Printre cocalarii aia vedetzi ca era si o gagik care, ce sa vezi, se indragosteste pe loc de hipsterul din alta lume, provocand o gelozie cumplita cocalarului shef care nutrea pentru ea o iubire interzisa (de tatal fetii). Nervos nevoie mare, cocalaru se repliaza, aduna totzi pretenii dintr-o galerie de fotbal si, dotatzi cu petarzi si bâte, dau atacu sa sparga parbrizele la nava spatziala si sa isi recupereze gagik. Se lasa cu bataie, fratzik, si cu cateva sute de rusi urland din rasputeri "meretzi inapoi acasa!"


******************************************************

Tiger is Alive

(regizat de Ali Abbas Zafar, un nasol)

Heterosexualitate, arme de foc si otravirea propriilor fântâni sunt valorile promovate de primul film indian pe care il vad in circuitul normal de cinematografe de vreo 30 de ani incoace. Mai vazusem cate ceva la TIFF, dar acolo erau alese sa spuna ceva, asta insa e primul blockbuster adresat poporului, menit sa-i zgandare nostalgia pentru niste vremuri in care numa filme de genu asta ne mai intrau in tzara (regizorul e responsabil inclusiv pentru un remake la Mireasa pentru fratele meu, marele blockbuster Bollywood al comunismului).

Daca filmul ar fi fost romanesc, in rolurile principale ar fi jucat Connect-R jucand un spion basarabean insurat cu Anna Lesko jucand o agenta SRI. Cei doi ar fi fost angajatzi sa salveze 25 de basarabence bunoace sechestrate de ISIS la Deveselu. Sheful ISIS a fost candva prieten cu americanii, a lucrat chiar la Deveselu, dar acum s-a certat cu ei de la bani si americanii vor sa bombardeze Deveselu cu basarabence cu tot. Asa-s americanii, azi esti businessman, maine esti terorist, in functzie de cum te intzelegi la bani cu ei.

Totusi cel mai nasol e ca sheful ISIS e umpic intelectual si umblat pe la facultatzi din strainatate, ceea nici SRI-ul nostru, nici serviciile secrete basarabene nu pot sa permita. Asa ca cei doi protagonisti heterosexuali se duc sa-i dea in gura la fraier pana-i sar din cap cartzile citite. La sfarsit, dupa ce salveaza tot ce era de salvat si omoara pe fraierii de la ISIS, eroii incep sa avanseze ipoteza ca Basarabia ar trebui sa se uneasca cu Romania iar filmu se termina cu cele doua drapele fluturand si cu o gramada de gagici dansand pe o plaja din Grecia.

Acum inlocuitzi in povestea asta Romania cu India, Basarabia cu Pakistan si uitatzi-va si la poza de mai jos (dintr-o recenta calatorie pe plajele din India) sa pricepetzi de ce in cinematografele romanesti vetzi vedea tot mai multe filme de astea care imbina piromania cu heterosexualitatea si otravirea propriilor fantanilor in calea dushmanului. Cu ocazia acestui film am aflat si ca "dushman" e chiar un cuvant indian.

P.S. Desigur, daca filmul era american, s-ar fi numit The Expandables 4, iar inamicul ar fi fost un primar prins ca si-a angajat fiica secretara pe bani publici.

P.S.2. Se pare ca filmul a fost interzis in Pakistan, ipoteza unificarii cu India si a colaborarii serviciilor secrete din cele doua tzari fiind considerata o atrocitate.

P.S.3. ISIS nu au acordat drepturi de a li se folosi imaginea si logo-urile in acest film, asa ca numele organizatziei teroriste e putzin modificat (ceva gen OSIS).


******************************************************

The Dark Tower

(regizat de Nikolaj Arcel, scenarist la serii politiste scandinave - Millennium, Department Q

Traim vremuri in care producatorii alearga disperatzi dupa materiale literare, sperand sa replice succesul Game of ThronesDark Tower e o sursa ideala pentru un proiect de anvergura similara, iar Stephen King e inca un nume monetabil (are inca 2-3 seriale on-going). 

Totusi optziunea de a lansa acest film ca "episod pilot" al unui serial TV a fost un experiment dubios. Arata ca un trailer de 90 de minute. Ca si cum Game of Thrones, in loc sa fie serial, ar fi fost un film incropit din cateva scene cheie decupate din primul si ultimul sezon.

Seria de 8 cartzi Dark Tower e coloana vertebrala a operei lui Stephen King deoarece contzine personaje si evenimente care se leaga direct la celelalte romane ale sale (inclusiv It, Shining, The Stand, chiar si Stephen King apare ca personaj intr-o tentativa metafictzionala). Protagonistul e un pistolar care calatoreste prin universuri paralele pe urmele unui individ malefic ("the Man in Black"). Universul principal in care se intampla lucrurile combina multiple surse de inspiratzie pulp fiction intre care Stephen King a incercat sa faca un mash-up hipercomplex: pistolarul vine dintr-o familie nobila de pistolari cu puteri magice (descendentzi ai Regelui Arthur), taramul pe care umbla e un semi-deshert western populat de cowboy, samurai, zombie, robotzi, magicieni etc. E aici si ceva din spaghetti western, dar si din Lord of the Rings, iar uneori personajele se mai teleporteaza si in lumea noastra.

Pentru toata lumea e inexplicabil de ce exista filmul asta. Cei care nu au citit romanele nu vor intzelege mai nimic. Cei care le-au citit se vor enerva cumplit constatand cum au inghesuit scene din 8 volume intr-un singur film de 90 de minute. Si totusi proiectul e legat de nume importante: Stephen King pare multzumit de ce a iesit, regizorul danez Nikolaj Arcel a fost nu demult finalist la Oscaruri, actorii principali sunt Matthew McConnaughey si Idris Elba, producator e Ron Howard. Pare un proiect cu intentzii serioase, insa deocamdata toata lumea clasifica filmul drept "sub orice critica".

Mai e si problema distribuirii unui actor de culoare intr-un rol care in mintea tuturor cititorilor era un fel de Clint Eastwood (exista si o banda desenata oficiala in care personajele au fost deja vizualizate). Ma rog, Idris Elba face rolul interesant si probabil cineva a dorit sa ironizeze practica white-washingului de la Hollywood (vezi scandalurile legate de personaje asiatice jucate de actori albi, vezi Ghost in the Shell ori Dr. Strange). Sa nu uitam ca Idris Elba nu e la primul rol de genul asta - in Thor a jucat rolul unui viking (daca Lord of the Rings se facea acum probabil aplica si pentru rolul lui Legolas).

Filmul e o varza, dar ar putea sa devina important in retrospectiva, daca serialul al carui "episod pilot" este se va dovedi unul de succes.

******************************************************

Sightings

(regizat de un loser)

Ma bazam ca o sa fie un film superfun, caci avea nota 3 pe IMDB, insa n-am fost atent ca nota era de fapt 3,9 adica aproape 4 unde incepe intervalul in care filmele sunt doar nasoale, nu si distractive. E painful de urmarit si devine tot mai painful pe masura ce realizezi ca filmul e un business de familie - regizat de sotz, jucat de sotzie, produs de socrii mari. 

Dupa cum sugereaza titlul, Sightings se doreste the ultimate movie pe tema intalnirilor paranormale - sunt imbinate aici OZN-uri, Big Foot si vampirii. Mai exact, e vorba de un Big Foot adus de un OZN sa faca rost de sange Rh negativ, singurul compatibil pentru imperecherea dintre extraterestri si oameni (femei, mai exact). Asa ca Big Footu asta le tot rapeste femeile unor rednecksi, iar rednecksii sunt banuitzi de autoritatzi ca si-ar fi omorat singuri femeile, asa ca se inarmeaza cu niste pushkoace si pornesc sa demonstreze adevarul daca ministerul de interne e incompetent. Unul dintre ei e chiar un politzist pensionat care nu mai crede in sistem.

Pana la urma il gasesc ei pe Big Footu hartzuitor sexual si trag cu pusca in el, dar vine OZNu si il salveaza pe Big Foot lasand pe toata lumea ramane cu buzele umflate. Dar cele mai umflate sunt buzele spectatorului care, din toata povestea asta nu vede niciodata nici OZNu si nici Big Footu, camera e INTOTDEAUNA pusa pe personajele principale care doar ne povestesc ce vad. Din OZN se vede doar o umbra abatandu-se peste un luminish, din Big Foot se vede exact o laba paroasa, inclusiv atunci cand e capturat. Adica nici macar nu s-au chinuit sa imbrace un om intr-un costum, iar in momentul in care capetzi certitudinea ca tot ce se intampla in filmu asta se va intampla in afara cadrului, itzi cam vine sa spargi televizorul.

In final ceea ce s-ar fi dorit un fel de Signs a iesit un fel de The Room, insa nici umorul involuntar nu e chiar umor. Filmul pare facut de niste membri Flat Earth Society care au dezvoltat recent un hobby pentru mitul Big Foot si au facut cumva rost de o camera de filmat performanta cu care se filmeaza unul pe altu.



No comments: