Charlie Brooker e un satirist englez care si-a inceput cariera ca recenzent funny de diverse chestii (cam ca mine, asa), ca autor de banda desenata satirica, apoi a evoluat intr-un fel de Mircea Badea al lor cu o emisiune scandaloasa de tip In grupa presei, de notorietate fiind remarca sa in preajma realegerii lui George W. Bush - Lee Harvey Oswald, where are you now that we need you? Dupa ce a scapat ca prin urechile acului de linsharea publica, astazi omul e scenarist de televiziune si a scris cateva din cele mai ingenioase miniserii TV care s-au facut vreodata.
Ca scenarist Charlie Brooker e un specialist al densitatzii, in special in
dialoguri. S-a intamplat ca m-am uitat recent la unele din serialele lui in
paralel cu unele seriale americane, si am fost socat de diferentza de densitate. In serialele
americane tot timpu cineva se scarpina in cap, taraganeaza replicile, se mai
uita pe geam, sau sunt replici idioate incercand sa treaca drept realiste (ma rog, sunt realiste, daca ai un popor tembel). In serialele lui Charlie
Brooker fiecare replica are o precizie matematica, e calculata unde sa stea, cum sa se lege de replici care vin peste juma de ora. Ce-i drept si actziunea e destul de
alerta, sunt curios daca omu ar fi in stare sa scrie un scenariu cat de cat mai pensiv.
Capodopera sa e Black Mirror, o miniserie de 7 episoade (deocamdata) cu povesti speculative, teme distopic SF si comentariu la adresa tendintzelor socio-politice din zilele noastre. Povestile sunt mostre briliante de SF speculativ si sunt mai tari decat aproape tot ce s-a premiat pe la Hugo si Nebula in ultimii ani. Trec aici in revista episoadele, fiecare de sine statator.
The National Anthem
Printzesa Angliei e rapita, iar rapitorii
solicita in schimbul eliberarii ca prim ministrul sa faca sex cu o scroafa la
televizor, la ora de maxima audientza. Povestea e spusa din perspectiva primului
ministru, care spera ca pana la ora planificata pentru show sa reuseasca sa dea
de urma teroristilor. In paralel, echipa sa se pregateste totusi pentru ce e
mai rau si aduc o scroafa in studio, in conditziile in care sondajele arata ca
populatzia isi doreste ca prim ministrul sa se achite de solicitare in loc sa
pericliteze viatza odraslei regale.
Ar fi superb sa se intample asa ceva si la noi, insa ma tem ca cam totzi politicienii nostri fac in mod curent sex cu scroafe.
Ar fi superb sa se intample asa ceva si la noi, insa ma tem ca cam totzi politicienii nostri fac in mod curent sex cu scroafe.
White Christmas
Poveste despre o metoda inovatoare de a da papucii, dar si despre una inovatoare de agatzat. Pot sa garantez din experientza ca ambele functzioneaza, filmul asta le da doar o aura usor cyberpunk ce le face sa para nefireshti. Nu-s.
Metoda de agatzat are de a face cu un grup de consilieri care au acces la simtzurile celui care merge la agatzat si il sfatuiesc in timp real ce sa spuna, cum sa faca etc., deci un fel de serviciu matrimonial la purtator testat cu partzial succes pe studiul de caz prezentat in acest episod. Pot sa apara probleme atunci cand ambii parteneri potentziali apeleaza la acelasi serviciu, iar agatzatul se transforma in razboi psihologic.
La
celalalt capat al relatziei, datul papucilor se realizeaza cu ajutorul
unui dispozitiv care blureaza pe veci imaginea si vocea celui de care
vrei sa scapi, inclusiv a rudelor sale apropiate. Eroul povestii se
straduie sa reintre in atentzia celei care i-a dat papucii, insa
intampina probleme cu legea, plus unele drame sentimentale care te pot
bagat intr-o stare extrem de proasta. Sunt unele filme care ar trebui sa
fie contraindicate medical, iar asta e unul dintre ele.
15 Million Merits
Intr-un viitor nu neaparat distopic, oamenii traiesc izolatzi in
garsoniere pe ale caror peretzi se proiecteaza in continuu reclame si
entertainment. Daca vrei sa nu le vezi si sa potzi dormi linistit, tre
sa platesti. In timpul zilei, oamenii sunt dusi la o sala de fitness sa
se dea pe biciclete care genereaza toata energia necesara functzionarii
planetei si primesc bani in functzie de cat reusesc sa pedaleze. Banii
sunt folositzi de fiecare pentru placeri personale, care adesea se reduc
la a-si impopotzona avatarurile on-line folosite prin chatrooms.
Singura cale de a iesi din acest cerc vicios e sa investesti in participarea la un show de tip Romanii au talent,
unde ai shansa sa devii o vedeta media care sa traiasca din a-si
exercita un anumit talent in loc sa pedaleze la bicicleta toata viatza.
Problema e ca pentru talentele traditzionale (cantat, dansat) nu prea
mai exista cerere la public, si e nevoie de talente noi, insuficient
exploatate - porn, violentza, activism boem.
We're already there, asta nici macar nu mai e distopie.
The Waldo Moment
In timpul alegerilor parlamentare, unul din candidatzi e un personaj de desene animate creat de o echipa de televiziune. Personajul face concurentza serioasa candidatzilor reali, care sunt la fel de penibili si caricaturali. Povestea e un superb comentariu la adresa talk-show-ului politic si a industriei de political entertainment, care desi stau la baza deciziilor ce ne afecteaza viatza de toate zilele, tind sa ia forma unui balci media consumat cu nesatz de plebea inconstienta. As da o lege sa n-aiba voie sa voteze decat cei care au vazut filmul asta.
The Entire History of You
Intr-o societate a viitorului oamenii isi
pot stoca memoria vizuala pe un stick si sa o revizioneze de cate ori au chef.
Memoria stocata poate fi folosita in instantza, de exemplu de copiii care vor
sa-si dea in judecata parintzii pentru ca le-au mai ars o palma cand erau mici. In
centrul povestii e un cuplu aflat intr-o relatzie cam obosita, in care amandoi
membrii isi iscodesc reciproc memoriile pentru a scoate la iveala lucruri pe care si le-au promis cand erau inca indragostitzi si nu le-au respectat. Treaba se inflameaza rau cand sotzul afla ca fostul iubit al
nevestei a pastrat inca memorii cu scenele de sex cu nevasta, si le retraieste
zilnic ca un surogat pentru relatzia esuata cu aceasta. Gelozia ia forme noi si e pretty brilliant pusa in scena.
White Bear
O femeie se trezeste fara amintiri, intr-un sat in care toata lumea ii face poze pe strada si o fugareste cu intentzia evidenta de a-i face rau. Tot episodul e o alergatura in care victima incearca sa puna cap la cap indicii pentru a afla cine e, de ce e fugarita, si cum poate sa scape. Explicatzia are mare legatura cu tema recurenta a serialului (obsesia oamenilor pentru social media) dar nu dau mai multe detalii ca ar fi spoiler.
Be Right Back
O vaduva apeleaza la un serviciu matrimonial post-mortem care ofera conversatzii realiste cu sotzul raposat, prin intermediul unui program de tip Siri care invatza sa dialogheze pe baza postarilor, tweeturilor, blogurilor si e-mailurilor lasate de raposat in Internet. Tehnologia avanseaza in timp si compania incepe sa ofera robotzi care arata si se poarta conform cu pozele, filmarile si alte materiale care il descriu pe raposat. Vaduva se indragosteste de surogatul sotzului raposat. E si ceva din filmul Her aici.
Celalalt serial al lui Brooker pe care il
vazusem mai demult la sfatul unui comentator al blogului e Dead Set, un miniserial zombie de 5 episoade care se petrece in
cadrul unei emisiuni Big Brother, si chiar foloseste cateva din vedetele Big
Brother din perioada respectiva (nu e Ernest, din pacate, sunt cei de la
Big Brotheru englezesc). Filmul a fost de altfel produs chiar de compania care
detzine drepturile Big Brother in UK (altfel nu cred ca ar fi fost posibil).
Dead Set nu e la nivelul Black Mirror si are o singura poveste de la un capat la altul, cu catziva participantzi Big Brother care in prima faza nu-s constientzi ca in afara casei a izbucnit epidemia zombie, apoi incearca sa-si foloseasca expertiza Big Brother ca sa supravietzuiasca. Desi scenariul e foarte sobru si serios, cu efecte speciale si tot ce trebuie, industria TV e folosita pe post de cal bataie cu o ironie extreme de fina. Personajele sunt oameni de televiziune – producatori, crainice pitzipoance, PRiste, dar si publicul zombificat de televizor are partea lui de alegorie (ar fi fost culmea sa n-aiba). Cliseele standard din cinemaul zombie, cu oameni izolatzi care trebuie sa isi uneasca fortzele pentru a supravietzui, devin astfel o reflectare misto a conceptului emisiunii.
Dead Set nu e la nivelul Black Mirror si are o singura poveste de la un capat la altul, cu catziva participantzi Big Brother care in prima faza nu-s constientzi ca in afara casei a izbucnit epidemia zombie, apoi incearca sa-si foloseasca expertiza Big Brother ca sa supravietzuiasca. Desi scenariul e foarte sobru si serios, cu efecte speciale si tot ce trebuie, industria TV e folosita pe post de cal bataie cu o ironie extreme de fina. Personajele sunt oameni de televiziune – producatori, crainice pitzipoance, PRiste, dar si publicul zombificat de televizor are partea lui de alegorie (ar fi fost culmea sa n-aiba). Cliseele standard din cinemaul zombie, cu oameni izolatzi care trebuie sa isi uneasca fortzele pentru a supravietzui, devin astfel o reflectare misto a conceptului emisiunii.
Pe post de zombie s-a lucrat cu voluntari recrutatzi de Charlie Brooker dintre fanii sai, prin pagina de Facebook.
No comments:
Post a Comment