Pedigree:
- nominalizare Bram Stoker (pt. culegere de autor)
- nominalizare Bram Stoker (pt. nuvela Leavings)
Nu stiu de ce tineam minte ca P.D.Cacek e un autor de horror atroce. Creca a fost totusi o senzatie data de numele cu iz de pseudonim (si asocierea cu S.P. Somtow care, pe langa ca foloseste acelasi mod de a-si scrie numele, i-a fost un fel de mentor). Acu m-am lamurit: P vine de la Patricia, deci e vorba de o femeie, iar horrorul ei e foarte light si emo. Unii au poreclit-o Oprah Winfrey a horrorului.
Nu va ganditzi chiar la Twilight sau True Blood, la Cacek n-am gasit vampiri (decat intr-o povestire). Dar am gasit o gramada de personaje care seamana cu cele din horrorul romantic pentru femei. Personaje care n-ar parea nelalocul lor intr-un roman de Danielle Steel. Nu e nici proza lirica, caci se intampla cate ceva in fiecare poveste, dar nu mare lucru, iar tehnicile prin care autoarea alege sa comunice emotziile personajelor sunt lipsite de orice subtilitate. Uneori, proza lui Cacek apeleaza la retzeta Twilight Zone - povesti scurte de mood cu o poanta disturbanta la final (dar nu foarte disturbanta si uneori nici macar poanta).
As impartzi cuprinsul in 2 categorii majore:
Povestile de tip tear-jerker, Oprah Winfrey style, avand in rolul principal femei sau fetitze deprimate sau abuzate. Nu-s neaparat proaste (de fapt varfurile volumului sunt din categoria asta) dar atenteaza agresiv la compasiunea si empatia cititorului, adesea cu efect iritant:
- Leavings (finalista Bram Stoker): O batranica e convinsa ca cei care se aduna in jurul patului de moarte al unui om mostenesc tot felu de ticuri, cutume si talente din partea mortului. Cum sotzul muribund al acesteia a fost cam alcoolic si afurisit, batranica incearca sa-si tzina nepotzii departe de patul de moarte al acestuia, insa naravurile mortului reusesc sa se imprastie prin toata casa in momentul mortzii;
- Yrena: Pe vremea lui Tolstoi, un rusnac pedofil din Leningrad duce acasa la el o fetitza cersetoare inghetzata de frig si cam vampiroaica. Seamana cam tare cu Let the Right One In, cu zapada si atmosfera;
- Heart of Stone: O gagica suparata ca i s-au dat papucii se razbuna pe ex- transformandu-l in piatra;
- Mime Games: Un pantomim violeaza o femeie de la distantza, doar prin gesturi;
- Under the Haystack: O gravida pierde sarcina, apoi o recupereaza dupa ce o fantoma se incarneaza in copilul din burta ei;
- Just a Little Bug: O mama isi duce fetitza cu cancer la chimioterapie. Fetitza nu stie despre ce e vorba si toata lumea ii spune ca are in ea un gandacel care trebuie distrus;
- Letting Go: Un tip sta la o cabana impreuna cu iubita care moare de cancer si se tot macina daca sa o scoata din priza;
- Princess: O fetitza se joaca intr-un hotel bantuit si la un momendat realizeaza ca ea e cea are bantuie hotelul si fantomele sunt de fapt oamenii vii.
Astea ultimele 4 sunt cele mai santajiste din tot volumului. A doua categorie sunt povestile care nu atenteaza la sentimente, ci sunt fantasy de o maniera mai clasica si impersonala (si, adesea, banala):
- Ancient One: O papusha e transmisa de-a lungul secolului din tata in fiu, pentru a proteja bebelushii de un blestem cazut asupra unei familii;
- Gilgamesh Recidivus: Gilgamesh bantuie Pamantul si in zilele noastre, incercand sa gaseasca un unicorn care sa-l scape de blestemul imortalitatzii;
- Here be the Dragons: Un psihiatru primeste o vizita lui Merlin care are nevoie de niste pacientzi de ospiciu sa-l ajute in cautarea Graalului;
- Baby Dolls: Un tip vinde papusi din portzelan in interiorul carora se gasesc cadavre imbalsamate de bebelusi;
- Tomb with a View: Debutul absolut al autoarei, despre un New York pustiit din pricina poluarii, in care cativa supravietuitori mai locuiesc in mansardele zgarie-norilor unde n-a ajuns inca smogul. Asta ar fi cool, daca nu s-ar simtzi debutul pe scriitura.
Leavings e volumul de debut al autoarei si denota o oarecare timiditate, naivitate si politetze din partea sa, ceea ce in proza horror e fatal; din pacate e si volumul cu care a capatat cea mai multa atentzie, sugerand ca asta e varful carierei autoarei, ceea ce ar fi nasol. Formatul editiei e mizerabil, un mass paperback de buzunar la o editura de apartament, se pare ca nimeni n-a avut chef sa mai bage bani in cartea asta si nu s-a mai reeditat de la princepsul din anii 90.
A nu se intelege ca e o carte cu desavarsire proasta, ci ca e un fel de Coelho al horrorului, un horror pentru gospodine cu elemente ostentative de manipulare emotzionala, cu idei putzine si fixe. Nu vreau sa fiu nici excesiv de acru - noi barbatzii cu greu empatizam cu concepte precum avortul, violentza domestica, violul, copiii cu cancer sau victime ale pedofiliei. Desi sunt notziuni cotidiene, au o doza insemnata de oroare pe care femeile o simt pe propria piele iar barbatzii cel mult o estimeaza de la distantza sau se prefac ca nu exista. Din pacate P.D. Cacek nu reuseste sa comunice oroarea acestor notziuni, bazandu-se cam prea mult pe aliantza implicita cu cititorul si disponibilitatea cititorului de a empatiza. Ori un scriitor (mai ales de horror) nu trebuie sa se bazeze pe atata bunavointza, tre sa incerce sa convinga. Ce-i drept, nici eu nu mai prea rezonez cu problemele omenesti.
P.S. Recent P.D.Cacek a revenit cu un volum mai aratos (si hardcover), Eros Interruptus, care aduna din toata cariera proza sa de factura erotic horror, care sper ca e un pic mai liberala, daca nu cumva e un fel de Sandra Brown. Poate totusi nu e - ce se gaseste in Leavings e un debut onorabil si e de asteptat ca spre batranetze autoarea sa se mai fi acrit. Probabil o sa-i incerc si noul volum.
- plusuri: cateva povesti cu poanta care trezesc nostalgii legate de Twilight Zone (a nu se confunda cu Twilight!);
- minusuri: multe povesti simpliste, fara surprize, fara umor, cu momente soap opera si reflexii personale de gospodina; editzie nasoala de buzunar
No comments:
Post a Comment