Lovecraft Unbound
antologie editata de Ellen Datlow
Pedigree:
- Nominalizari Bram Stoker si Shirley Jackson (pt. antologie)
- Nominalizare Shirley Jackson (pt. nuvela Catch Hell, de Laird Barron)
- Nominalizare Shirley Jackson (pt. nuvela The Crevasse, de Dale Bailey si Nathan Ballingrud)
Motto:
Life is a hideous thing, and from the background behind what we know of it peer daemoniacal hints of truth which make it sometimes a thousandfold more hideous. Science, already oppressive with its shocking revelations, will perhaps be the ultimate exterminator of our human species [...] for its reserve of unguessed horrors could never be borne by mortal brains if loosed upon the world.
1.Lovecraft e singurul autor horror inclus in prestigioasa colectie Library of America.
2.Lovecraft  e singurul autor horror legat de a carui opera, de vreo 50 de ani  incoace, se scrie in fiecare an macar un volum critic, o antologie  tematica, o biografie, o teza de doctorat, o parodie, un album (rock dar nu numai) sau o ecranizare. E cam ca  Shakespeare in acest aspect.
3.Lovecraft e singurul  autor pe care l-am citit in viata asta si pe care il regasesc in toti  ceilalti autori de gen pe care i-am citit, ma refer la idei, dar adesea si la stil. Umbra lui asupra literaturii horror din ultima suta de ani e atat de mare incat risti sa-l plagiezi involuntar. 
4.Lovecraft  e singurul autor pe care l-am resimtzit drept horror (adica m-au trecut  fiori pe sira spinarii). De fapt nu e chiar singur, a mai fost si  Dumnezeu, cu cartea lui de capatai - Biblia. Dar, cum mai ziceam, acolo nu e  clar daca e antologie sau culegere de autor.
Acu  o sa ziceti ca exagerez. E drept ca daca citesc acuma Lovecraft pare destul de  copilaros si inglodat in epitete de moda veche. Se poate zice ca e cam depasit la ora  actuala, dar cam in aceeasi maniera in care bitzii si codul binar sunt "depasiti" de softwareul avansat si prietenos din zilele noastre. Legat de  fiorii si spaima de care ziceam adineaori, se intampla prin liceu, deci nu e foarte relevant, dar  oricum, era o vreme in care Stephen King n-avea efectu ala.
Am impresia ca ceea ce a adus  Lovecraft cel mai important e ca a scos de unu singur horrorul din zona  romantismului (=vampiri, fantome si aventuri cu gagici amenintzate in mod ocult), si l-a impins in cea a nihilismului, unde si-a gasit un loc mult mai natural (=nihilism cosmic, in termeni mai exactzi). Si a mai facut o chestie - a definit un teren comun pentru SF si horror - alienarea, atat in sensul psihologic, cat si in cel extraterestru. Marcat de certitudinea nimicniciei umane, Lovecraft a propovaduit o serie de amenintzari de nivel cosmic, incomensurabil, uneori abstracte si subtile, alteori concretizate in dihanii planetare care zguduie temeliile unor universuri instabile, in care omul e doar un purice penibil.
Lovecraft a initziat ceea ce banui ca e cea mai stufoasa pseudomitologie colaborativa - The Cthulhu Mythos, la care au scris in ultima suta de ani creca mai bine de 100 de scriitori (vreo 50 am citit numai eu). Creca a devenit mult mai stufoasa si decat cele propuse de Lord of the Rings sau Dune si, alaturi de Necronomicon, constituie cele 2 scorneli cu care Lovecraft a marcat definitiv cultura populara (pana intr-atat incat am cunoscut indivizi, ma rog, rockeri, convinsi ca Cthulhu si Necronomicon sunt chestii "pe bune", dovedite istoric si arheologic).
Lovecraft a initziat ceea ce banui ca e cea mai stufoasa pseudomitologie colaborativa - The Cthulhu Mythos, la care au scris in ultima suta de ani creca mai bine de 100 de scriitori (vreo 50 am citit numai eu). Creca a devenit mult mai stufoasa si decat cele propuse de Lord of the Rings sau Dune si, alaturi de Necronomicon, constituie cele 2 scorneli cu care Lovecraft a marcat definitiv cultura populara (pana intr-atat incat am cunoscut indivizi, ma rog, rockeri, convinsi ca Cthulhu si Necronomicon sunt chestii "pe bune", dovedite istoric si arheologic).
Ziceam ca nu e an in care sa nu iasa un album rock, o creatie vizuala sau un volum dedicat sau referind in mod direct opera lui Lovecraft. Anul trecut a fost ceva aniversare asa ca au scos astia antologii Tribute to Lovecraft in disperare. Doua mi-am luat, ca prea se vorbea mult despre ele: Lovecraft Unbound, editata de Ellen Datlow (ieftina, paperback, micutza, publicata la Dark Horse) si Black Wings, editata de lovecraftologul principal al momentului, S.T.Joshi (scumpa, hardcover, publicata la PS Publishing). Aici e vorba de prima dintre ele.
Marea  problema a unei antologii tribut este ca tre sa fi familiarizat cu  opera originalului, altfel pierzi o gramada de referintze. In cazul de  fatza, pt. ca nu citisem At the Mountains of Madness, nu m-am prins din prima de ce cateva povesti se petrec la Polul Sud. Se pare ca  Lovecraft avea o obsesie pentru explorarea Polilor, zice wikipedia (la  data respectiva Antarctida era cel mai enigmatic continent al  Pamantului si a scrie despre Poli nu era prea diferit de a scrie despre planeta Marte).
Fiind  la curent cu misoginismul lovecraftian, am fost amuzat sa remarc  prozele unor doamne care au pus in mod ostentativ personaje feminine  puternice (chiar lesbiene) in centrul unor povesti. Mai sunt o serie de  poante pe marginea Miskatonic University, institutzia fictiva de la care  veneau doctoranzii ce investigau cazurile din povestile lui Lovecraft.  Sunt destul de la curent cu mitologia Cthulhu si Necronomiconu, dar pana  la urma cred ca tot mi-au scapat o gramada de referintze, eu nefiind  tocmai un cititor avid de Lovecraft (am bagat doar 1 volumas subtzire care s-au tradus la noi prin anii 90 si ce am mai pescuit prin almanahe). Asa ca sfatuiesc pe oricine se apuca de  cartea asta sa parcurga intai pagina wikipedia dedicata autorului,  chiar daca au citit, ca si mine, cate ceva din opera sa. 
Asa, sa trecem in revista cuprinsul, pe categorii:
Povestile tari (primele sunt cele mai tari):
Leng, de Marc Laidlaw: Unul din autorii cercului cyberpunk original (vezi antologia Cyberpunk de la Millennium Press), in prezent scenarist si designer de jocuri video (coautor al jocurilor Halflife, la  randul lor cu puternice elemente lovecraftiene etc.). E prezent aici cu  una din cele mai wonderful (adica plina de wonder) povesti ale  volumului, potentzata de experientza proprie a autorului care a trait o  vreme in Tibet, ceea ce i-a cam scos cyberpunku din cap.   Povestea de aici este jurnalul unui ciupercolog aflat in cautarea   unui platou tibetan  unde cica traiesc cele mai exotice ciuperci de  pe planeta, inclusiv o ciuperca care traieste pe un vierme pana cand  acesta moare si  e absorbit integral in corpul ciupercii. Pe parcursul  cautarii apar  tot felu de probleme, incepand cu autoritatzile  chineze care interzic turismul ciupercist si pana la o secta ancestrala  de calugari excomunicatzi de  Dalai Lama insusi, din pricina  idolatrizarii ciupercilor. Creca e favorita mea  din acest volum, foarte  psihedelica, spirituala, doldora de documentaristica gen Discovery  Channel, dar si  de efecte horror care te iau prin surprindere.
Catch Hell, de Laird Barron:  O nuvela lunguiatza de horror erotic ce pare mai degraba tributara  horrorului celtic de la finele secolului 19 (Arthur Machen) decat lui  Lovecraft. E despre un cuplu care au pierdut un copil, apoi si  fertilitatea, si se dedau la tot felu de ritualuri oculte de fertilizare  pt a putea procrea din nou. Desi i s-a publicat abia al 2-lea volum in 2010, Barron  e  considerat cel mai tare autor horror aparut in ultima decada, de  aceea sfatuiesc insistent poporul sa-si achizitioneze cele 2 volume de  proza scurta ale sale (The Imago Sequence si Occultation)  care in cativa ani vor fi considerate pietre de temelie in evolutia  literaturii horror. Daca cineva m-ar pune sa fac un top 5 de autori  horror post-Stephen King, Barron ar fi printre ei. Anul asta  va debuta si cu roman si a umflat o gramada de nominalizari pentru culegerea de nuvele de anul trecut. 
The Din of Celestial Birds, de Brian Evenson:  Pe Evenson il recomand aproape la fel de calduros ca pe Barron, doar ca  e mai spre mainstream, mai aproape de Poe decat de Lovecraft. Am mai vorbi recent de el, e un  autor mormon excomunicat din pricina prozei sale horror, unul din  autorii-revelatzie ai mei pe anul 2010. Povestea de aici e relativ simpla dar ca tot ce am citit de el foarte bine  scrisa, angoasanta si criptica, despre un bashtinash (fara nume)  dintr- un sat (fara nume) aflat sub opresiunea unui regim dictatorial  (fara nume). Bashtinashul tot dispare de-acasa si e banuit ba ca e  nebun, ba ca e spion pentru dizidentzii din paduri, ba ca a dat de  dracu, la propriu. Nevasta-sa il banuie ca ar fi mort demult, desi nu pare. Imi place in  mod deosebit stilul lui Evenson  de a ignora cu desavarsire plasarea in timp si spatziu a povestilor, si  refuzul de a da nume personajelor, ceea ce da o aura fabuloasa prozei,  smecherie pe care am testat-o si eu cu cateva ocazii, cum ar fi povestea  cu dihoru daca o mai tzinetzi minte.
House Under the Sea, de Caitlin Kiernan:  O autoare destul de cunoscuta in fantasy, considerata de unii "fiica  spirituala a lui Lovecraft", probabil ca e unul din epigonii sai de  parte feminina si una din autoarele care, prin opera sa, a incercat  mereu sa submineze misoginismul maestrului. In povestea asta, o  reporteritza lesbiana si alcoolica investigheaza sinuciderea in masa a  unei secte conduse de o profa universitara expulzata din mediul  academic. Povestea e foarte emo si tensionata sexual, reporteritza avand  in tineretze o relatzie intima cu profa dusa cu pluta, treaba care se  intercaleaza cu un detective story povestit intr-un stil destul de cinic  si rautacios pt o femeie. 
In the Black Mill, de Michael Chabon:  Autor foarte high profile, atat in mainstream (Pulitzer) cat si in SF  (Hugo, Nebula, etc.). SFistii sceptici zic ca adoptarea lui Chabon  in lumea SFului e fortzata, o tentativa a genurilor de nisha de a  "rapi" autori mainstream pentru a se credibiliza. Nu cred ca e asa, Chabon  a cochetat dintotdeauna cu nishele (mai ales in banda desenata, dar nu  numai) si a intrat in ele de buna voie si cu multa pofta, in sensul asta cred ca e chiar un  ante-mergator al autorilor americani de mainstream, un fel de Ioan  Botezatoru care blagosloveste o tendintza de unificare a genurilor foarte laudabila, chiar daca nu convine celor de prin Kosovo, secuime si  Transnistria. Avand in vedere cum i-au calcat pe urme Ian McEwan,  Michael Cunningham ori Cormac McCarthy cred ca asta e viitoru, cand  scriitorii se vor bate in calitatzi literare, nu in genul caruia  apartzin, iar genurile vor fi imposibil de delimitat. In fine, povestea  lui Chabon e o pastisha  adorabila dupa Lovecraft, cu un limbaj aparte, rafinat in cele mai mici  detalii pentru a reflecta unele din cliseele si sabloanele de limba ale  originalului. E despre un doctorand care se duce intr-un sat sa cerceteze pt teza  sa de doctorat ramashitzele unui trib de indieni nihilishti ale caror  femei aveau dintzi ascutzitzi. Acolo e intampinat cu rezerve de sateni,  iar unul din ei ii sugereaza sa nu bea sub nici un chip berea locala.
Come Lurk With Me, and Be My Love, de William Browning Spencer:  Tanar autor pe val, probabil de horror umoristic. Un tanar burlac e dus  cu fortza la iarba verde de amicii lui, sa mai cunoasca gagici. Acolo  intalneste o gagica care vinde martzishoare si bibelouri de lemn facute  de mana ei si pretinde ca e membra a unei comunitatzi religioase care  locuieste in muntzi (la propriu, adica in interiorul muntzilor). Inainte sa-l  introduca la parintzi, fata ii da tanarului un manual de biologie  Creatzionist, sa-l bage bine la cap daca vrea sa se integreze in familie.
Sight Unseen, de Joel Lane: Autor britanic de proza gay urbana, industriala si nihilista, nu mi-a placut ce citisem  de el (putzin) pana acum (actori porno gay facand sex disperat printre  macarale). Si povestea de aici are stilul ala gay cinic, dar devine  interesanta prin prisma influentzei HPL. E despre un tanar (gay, evident) anuntzat  ca tatal sau a fost gasit mort intre niste macarale. In timp ce se duce  sa preia mortul, eroul rememoreaza niste franturi de amintiri despre  copilarie, cand tatal sau si-a abandonat familia, convins fiind ca ochii  sai sunt folositzi pe post de camere video de catre extraterestri.
Mongoose, de Elizabeth Bear si Sarah Monette:  Doua autoare foarte active in SFul lesbian si feminist, de Monette n-am  mai citit nimic, dar Bear e deja un nume important in SF, in special in  space opera. Elementele space opera fac ca povestea sa fie atipica  pt volumul asta, se petrece pe o statziune spatziala invadata de  ciuperci, sobolani si animale din alta dimensiune (mai exact de Cainii  din Tindalos, element al mitologiei Cthulhu, niste animale care intra in  universul nostru prin coltzurile incaperilor). Povestea e despre un exterminator de shobolani din astia  interdimensionali si pisica lui cu tentacule dresata special pentru  starpirea acestui gen de invazii lovecraftiene.
Povestile de 3 stele (primele 3-4 sunt destul de cool):
The Commencement, de Joyce Carol  Oates:  O universitate fictiva (Miskatonic - universitatea fictiva din opera  lui Lovecraft?) isi organizeaza ceremonia de  decernare a unor titluri  Honoris Causa. Foarte bine scrisa, cam seaca  si academica, intr-un fel  chiar parodica la adresa snobismului universitar. JC Oates  e din aceeasi gasca cu Chabon (autori  mainstream cu Pulitzer la activ,  care se joaca frecvent cu genurile de  nisha) si prietena buna cu Ellen  Datlow, care o tot invita in antologiile sale.   
Marya Nox, de Gemma Files:  Nu stiu  de ce autoarea a preferat sa o prezinte sub forma unui  interviu (cu un  preot), ceea ce a facut ca tot potentzialul horror sa  fie disipat in  niste dialoguri relativ seci. Cum ziceam, e un interviu  cu un preot  nigerian care povesteste despre felul in care religiile  pagane si-au  convertit (sau echivalat) proprii zei in sfintzi crestini,  ca un  compromis intre a pastra cate ceva din spiritualitatea proprie   traditzionala si a accepta in acelasi timp impunerea misionarilor   crestini. Sub forma de studiu de caz, intervievatul povesteste un   incident legat de Marya Nox, o varianta africana (si negresa) a   Fecioarei Maria, care la origini ar fi fost un spirit  semidemonic  responsabil cu  boala somnului. O proza clasica s-ar fi pretat mult mai  bine la tema  generoasa. De autoare n-am auzit pana acum, dar ii tot vad  numele prin cuprinsurile antologiilor recente.
The Recruiter, de Michael Shea: In timpul somnului, un pensionar paralizeaza si spiritul ii este rapit si mutat intr-un zombie. Tipul care ii rapeste sufletul e un fel de demon care vorbeste in versuri frumoase. Shea este unul din autorii (ca si Brian Lumley care nu intzeleg de ce e absent din volumul asta) care si-au dedicat mare parte din cariera imitandu-l pe Lovecraft (in mod explicit si cu acte in regula).
The Recruiter, de Michael Shea: In timpul somnului, un pensionar paralizeaza si spiritul ii este rapit si mutat intr-un zombie. Tipul care ii rapeste sufletul e un fel de demon care vorbeste in versuri frumoase. Shea este unul din autorii (ca si Brian Lumley care nu intzeleg de ce e absent din volumul asta) care si-au dedicat mare parte din cariera imitandu-l pe Lovecraft (in mod explicit si cu acte in regula).
The Crevasse, de Dale Bailey si Nathan Ballingrud: Bailey e autorul celebrului episod Homecoming din serialul Masters of Horror. Din pacate proza lui nu are umorul sugerat de film, dar e ok. De Ballingurd n-am auzit veci. Povestea lor face parte din categoria povestilor antarctice scrise in stilul At the Mountains of Madness (si implicit The Thing sau recentul roman The Terror  al lui Dan Simmons), cu niste exploratori interbelici ratacitzi pe  langa Polul Sud si stresatzi de delirul febril al unuia dintre ei care  are piciorul rupt si se plange ca cineva si-a depus ouale in el.    
Cold Water Survival, de Holy Phillips:  A doua povestire antarctica a volumului, cu 4 exploratori care plutesc  pe Oceanul Indian pe un ghetzar desprins din calota si in ale carei  subterane se gasesc tot felu de cladiri de gheatza cu arhitecturi baroce.
One Day, Soon, de Lavie Tidhar:   Autorul e un evreu din Israel, pare-se cu radacini romanesti (Tg.  Mures)  daca e sa dau crezare elementelor autobiografice din poveste.  Povestea  lui e cam prea lirica si serioasa, despre un tip care, citind  din    Necronomicon (Cartea cu Numele Mortzilor, inventzie a lui Lovecraft), are vedenii cu evrei in timpul Holocaustului. Poveste atipica, conexiune faina cu Holocaustul, dar prea serioasa si fara directie.   
Vernon, Driving, de Simon Unsworth:   Un tip gay conduce o masina pe shosea si e cam nervos din pricina ca   iubitul sau l-a inshelat cu un scriitor horror (gay). Poveste scurta si   rapida, cu gelozii gay englezesti. Unsworth probabil face  parte din randul autorilor de horror mai artsy fartsy (subgenul numit eerie fiction)  precum cei publicati la editura romano-occidentala Ex Occidente.    
The Tenderness of Jackals, de Amanda Downum:  Despre un vampir gay care agatza un prostituat intr-o statzie de metrou  din Berlin. Nu stiu ce legatura are asta cu Lovecraft, nici nu exista  cuvantu gay pe vremea lui (in orice caz nu cu sensul de azi);
Machines of Concrete Light and Dark, de Michael Cisco:  Una din povestile postmoderne ale volumului, slab conectata la  Lovecraft. Un tip intalneste o prietena din copilarie intr-o gara si cei  doi se decid sa ia acelasi tren, ca sa depene niste amintiri. Cea mai  mare parte din poveste consta in dialogurile acestora din compartiment,  foarte parabolice, despre natura intunericului si luminii, mi-a adus  aminte de scena din tren a ultimului film al lui Jarmusch.
Povestile slabe (de 1-2 stele):
Sincerely, Petrified, de Anna Tambour:  Doi colectzionari de pietre rare descopera o rezervatzie naturala plina  de raritatzi si isi propun sa o protejeze impotriva turismului, publicand  marturii false si defaimatoare ale unor turisti fictivi, sustzinand ca au fost blestematzi dupa  ce au vizitat rezervatzia. Blestemu insa se intoarce impotriva lor.  Legatura cu Lovecraft e data de pietrele alea, care sunt niste cactusi  pietrificatzi, probabil inspirat de The colour from outer space. Anna Tambour e tanara si australianca, n-am mai auzit de ea.
That of Which We Speak When We Speak  of the Unspeakable, de Nick Mamatas:  Intr-o lume postapocaliptica,  devorata de zeii lovecraftieni, trei  tineri stau intr-o pestera si  povestesc despre  sex si dragoste. Este  oarecare umor si cinism aici,  care provine din faptul ca povestea e o  parodie dupa nuvela What we talk about when we talk about love a prozatorului mainstream Raymond Carver, pe care nu l-am citit deloc, probabil de aia  imi scapa poantele povestii. Nici de Mamatas n-am mai auzit, se  pare ca si-a facut un obicei din a parodia opere mainstream (romanul sau de debut recent a fost o  parodie dupa Jack Kerouac cu monstri lovecraftieni).
The Office of Doom, de Richard Bowes: Autor gay urban new yorkez pe care l-am recenzat mai demult aici.  Povestea lui e spusa in flashbackuri de un librar care a primit  Necronomiconul ca donatzie de la Miskatonic University si a considerat-o  o farsa pana cand o colega bibliotecara a inceput sa vorbeasca in  limbi.
---------------------------------------- 
In concluzie 3 slabe, 8 ok, 8 tari ceea ce pt o antologie-tribut e foarte bine. Revelatziile pe care mi le-a oferit au fost Marc Laidlaw (pe care l-am evitat convins ca scrie cyberpunk) si Caitlin Kiernan  (pe care am evitat-o crezand ca e o poetesa emo si din pricina  contactului cu unele din prozele sale erotice, tot emo). Dezamagiri nu  cred c-am avut, de la cei cu povestiri mai slabe nu ma asteptam la mai  mult iar legat de povestile tari, pe Barron, Evenson si Browning Spencer  i-am mirosit mai demult. Cu Joel Lane nu-s inca decis daca sa-l bag in seama, Gemma Files  pare interesanta, iar cu mai celebrii Chabon, JC Oates, Elizabeth Bear  eram familiarizat.
- plusuri: amestecatura interesanta de motive lovecraftiene prelucrate in toate felurile; cateva proze foarte tari
-  minusuri: daca n-ai habar de Lovecraft, 3 sferturi din volum te lasa  rece; doar cele mai bune povesti rezista pe picioarele lor, dar si alea  au destule referintze; fiind o antologie-tribute, unele teme se cam  repeta; volumul ia startul cam greu, povestile slabe sunt cam  ingramadite in prima jumatate si te descurajeaza in prima faza
-  recomandare: lectura obligatorie pt fanii Lovecraft; pt restu, poate ar  fi mai bine sa urmareasca volumele individuale ale autorilor aici  recomandatzi (in special Laidlaw, Barron, Evenson si Kiernan).

1 comment:
do want! foarte tare... ebook o fi?
Post a Comment