Hellblazer e diamantul coroanei pentru publisherul Vertigo (divizia adresata adultzilor din DC Comics). E cea mai longeviva serie Vertigo, publicata cu constantza de-a lungul a 20 de ani si 250 de numere republicate partial in vreo 30 de volume. Asta inseamna cam de 4 ori mai mult decat Sandman sau Preacher si comparabil cu seriile Marvel de longevitate medie.
Oricum, nu asta e principalul aspect care recomanda Hellblazer, ci pleiada de autori care au contribuit la dezvoltarea seriei, majoritatea britanici, motiv pentru care seria a ramas simbolul invaziei britanice asupra industriei BD din anii 80. Eroul seriei, John Constantine, a fost creat de Alan Moore, dupa chipul si asemanarea lui Sting - blond, imbracat in parpalac, fumator patologic si, cel mai important, ENGLEZ, aspectul care defineste intreaga coloana vertebrala a psihologiei eroului si care a scapat paradoxal scenaristilor filmului Constantine (in fine, le-a scapat si faptul ca e blond). Prima aparitie a lui Constantine a avut loc in seria Swamp Thing, apoi seria Hellblazer a fost propusa ca un spin-off care avea sa domine categoric catalogul de la Vertigo (de fapt Vertigo s-a infiintzat din cauza necesitatzii ca Hellblazer sa se adreseze unei audientze adulte, fara a fi supusa compromisurilor de rating practicate de linia mainstream DC Comics). De-a lungul celor 20 de ani, la carma Hellblazer s-au perindat autori ca Garth Ennis (Preacher), Warren Ellis (Transmetropolitan), Brian Azzarello (100 Bullets), Mike Carey (Lucifer) si la un moment dat a avut contributii episodice chiar si din partea lui Neil Gaiman, Grant Morrison sau a graficianului Dave McKean.
Poate ca nici asta nu ar fi un argument suficient. Poate cel mai important aspect e ca Hellblazer a redefinit (dupa unii chiar inventat) genul urban fantasy, astazi asimilat sub mai fitzoasa eticheta "New Weird", si a influentzat o larga pleiada de filme si seriale fantasy corcite cu atitudine noir si elemente de policier - X files, Dresden files, Supernatural sunt doar cateva from the top of my brain. Apoi, personajul John Constantine e singurul erou BD (de care stiu eu) care imbatraneste in timp real, odata cu cititorii sai: si-a inceput aventura la 30 de ani, recent a implinit 50 iar fanii barfesc ca va muri de moarte buna la vreo 70, sub ochii cititorilor fideli pensionari care ii vor supravietzui si spre necazul celor care vor muri inaintea sa.
Definita de Alan Moore ca simbol absolut al englezismului, seria Hellblazer a fost continuata in acest spirit, aproape exclusiv cu autori britanici, cu o incursiune de exceptzie a unui autor american (Brian Azzarello) ocazionand momente umoristice si povesti ce exploateaza frictziunile anglo-americane.
Marele necaz cu Hellblazer e regimul de publicare. Colectzia completa a celor 250 de numere e cvasiimposibil de procurat iar colectzia celor aprox. 30 de volume paperback nu e completa*. Oricum, la ora la care vorbim exista suficient material accesibil (pe amazon) incat sa se poate incepe lectura intr-o ordine cat de cat apropiata cu cea in care a fost publicata initzial seria. Mai exact se pot parcurge cam 11 volume ce acopera cea mai mare parte din primele 80 de numere. Apoi urmeaza o gaura imensa de 45 de numere indisponibele in volum, dupa care, de pe la numarul 130 si pana azi (adica de 10 ani incoace) volumele Hellblazer au capatat regularitate si acopera 99% din materialul original.
Pentru cine judeca Hellblazer prin prisma filmului Constantine, sunt tentat sa folosesc replica aia pe care imi place sa o desfiintzez - cartea e mai buna decat filmul. Mai exact, cartea are o insemnatate deosebita in istoria culturii populare, pe cand filmul e banal intre filme si, cel mai grav, e castrat tocmai de spiritul britanic definitoriu al seriei - eroul a fost mutat din Londra in Los Angeles iar imaginea proletara a lui Sting a fost inlocuita cu imaginea gotica a lui Keanu Reeves, ceea ce mie mi se pare cam totuna cu a angaja un actor chinez in rolul lui Batman. Filmul e usor salvat doar de faptul ca exploateaza unul din cele mai reusite momente ale seriei - lupta lui Constantine cu cancerul de plamani si viciul fumatului, idee extrasa (din pacate fara context) din segmentul scris de Garth Ennis (volumul Dangerous Habits).
A, am uitat sa spun despre ce e Hellblazer. De fapt nu am uitat ci aman asta pentru o serie de articole ce vor parcurge intreaga istorie a publicarii seriei. In mare, e despre un englez in parpalac care fumeaza, vorbeste urat si investigheaza cazuri paranormale. Nu cazurile paranormale dau farmecul seriei, ci felul in care umanitatea lui Constantine si a personajelor secundare e intoarsa pe toate fetzele, e corelata cu mediul politic si cultural britanic din ultimii 20 de ani si pictata intr-un cadru fantastic corcit cu urbanism londonez care i-a inspirat in timp pe numerosi scriitori britanici, vezi Neil Gaiman si China Mieville dintre cei mai cunoscutzi pe la noi. Nu in ultimul rand, e impresionanta si diversitatea cailor prin care a fost abordat personajul - de la povesti politziste noir pana la monologuri lirice despre empatie pe grafica moody ale scriitoarei scotziene Denise Mina, trecand prin comentariile sociale acide ale lui Warren Ellis, conflictul cu americanismul imaginat de Brian Azzarello, intalniri glumetze sau aniversare cu diversi eroi DC Comics, povesti biblice, umoristice sau povesti weird horror ce rezoneaza cu Clive Barker. Si toate astea cu ochiul pe calendar caci timpul trece la fel si pentru noi, cititorii, si pentru John Constantine iar problemele noastre se reflecta intr-ale lui si invers. Si sa nu-mi spunetzi ca exagerez si ca eu n-am de investigat cazuri paranormale, ca va trimit la definitzia metaforei din clasa a V-a.
Few people really think about dying... paranoids worry about it without really understanding it. Victims of fatal accidents and murder don't have time to think. You only really think about it if you take the time to. And you only take the time if you know it's going to happen.
* Cele 30 de volume paperback NU acopera cam 50 de numere de pe la mijlocul seriei; pana recent mai lipseau inca vreo 50 de la inceput incat era imposibil sa te apuci de citit Hellblazer altfel decat de la mijloc insa Vertigo a facut eforturi in ultimii 3 ani sa republice prima parte a seriei in trade paperback si sper ca efortul va continua pana la umplerea gaurilor. Cam 3 ani am asteptat si eu sa scriu articolul asta.
* Cele 30 de volume paperback NU acopera cam 50 de numere de pe la mijlocul seriei; pana recent mai lipseau inca vreo 50 de la inceput incat era imposibil sa te apuci de citit Hellblazer altfel decat de la mijloc insa Vertigo a facut eforturi in ultimii 3 ani sa republice prima parte a seriei in trade paperback si sper ca efortul va continua pana la umplerea gaurilor. Cam 3 ani am asteptat si eu sa scriu articolul asta.
1 comment:
Keanu Reeves din ''My Private Idaho'' nu e acelasi Keanu Reeves de dupa Matrix. I-a disparut curajul de a lua roluri complexe si vrei nu vrei omul ajunge sa faca putin pe durul.
P.S : In case you might be interested - am urcat pe Google Video un mini documentar interesant (vizionabil si pe bloul meu)
Post a Comment