Friday, September 12, 2008

Niste jocuri: Condemned si Serious Sam 2



















Sarbatorind jumatate de an de la precedentul concediu, mi-am permis inca o incursiune in universul jocurilor PC care se termina repede, adica shooterele. O experientza complet satisfacatoare dupa cum se va observa in randurile de mai jos.

Avantajul principal al celor doua jocuri, adica al jocurilor vechi de 2-3 ani, e ca pot fi jucate la adevarata lor valoare, presupunand ca in anii astia ti-ai luat calculator nou. Altfel zis, se pot juca in 2008 cu absolut toate setarile date la maxim, rezultand o experientza net superioara unui joc de ultima ora castrat vizual si fragmentat de performantzele hardware. Daca mai adaugi si un videoproiector care te lasa sa traiesti experientza pe o suprafatza lata de 3-4 metri, fara nici un fel de galme datorita setarilor grafice maxime, ai garantzia unei imersiuni totale.

O sa incep cu Condemned (la care a aparut deja partea a 2-a, curand si pe PC). Asta e groaznic de satisfacator, creca cel mai brutal joc pe care l-am jucat ever, un demn urmas al lui Manhunt, desi asta din urma pare in zilele noastre cam caricatural din pricina progresului tehnic. Teoretic, Condemned e un shooter 1st person. Practic, n-am tras un glonte pe toata durata lui. Si nu e nici stealth de ala de tre sa stai mereu in bezna. E pur si simplu un joc care exploateaza toate armele alea primitive pe care nu le-ai folosit niciodata in shootere: toporul din Quake, lanterna din Doom 3, drujba etc. Adica arme care ti se dadeau la inceput sa nu pornesti cu mana in fund si dupa aia le inlocuiai cu arme de foc si uitai de ele. Ai si in Condemned pistoale si shotgunuri dar mai bine te lipsesti de ele ca n-au decat 3-4 gloantze si evident ca alea se termina tocmai in toiul actiunii si altele nu prea gasesti.

Dupa cateva incercari eshuate de a incepe jocul ca shooter, am abordat calea corecta: armele cu adevarat utile sunt lopetzi, topoare, sertare, usi de dulap smulse, scanduri cu cuie ruginite la capat, rangi, tzevi de chiuveta. Din ce am vazut pe Youtube, in Condemned 2 se mai adauga colace de buda si ai chiar ocazia sa faci chestia aia din filmul Irreversible, cu extinctorul, ori sa dai inamicu cu capu de chiuveta. Evident asta inseamna ca economia jocului face sa fii atacat mai mereu din apropiere, sa-tzi sara lumea in carca in cele mai a dracu momente si tot jocul se petrece in semibezna, adica umbli cu o lanterna de kkt si itzi sare inima din loc intr-un fel care nu suporta comparatzie cu nimic din ce am vazut pana acu. Cand iei o lopata in ceafa itzi vibreaza si maselele. Si nimic nu e mai satisfacator decat un cap in gura adversarului.

Deci un joc care desi arata ca un shooter itzi cere sa te batzi numai cu meleuri si bataia asta se produce ca o alternantza intre lovituri, parari si momente vulnerabile, in care tre sa gasesti ritmul potrivit, diferit la fiecare arma si inamic.

Povestea e mai mult de forma: esti un agent FBI care cerceteaza niste crime brutale in contextul unei creshteri ingrijoratoare a violentzei intr-un cartier afectat de ceva clan satanist sinistru. Inamicii sunt umani si semi-umani, adica brute violente care evolueaza de la homeleshi, hip-hoperi de strada si camionagii pana la satanisti automutilatzi, copii salbaticitzi, gagici isterice sinistre si rednecksi plini de bube. Totzi urla, gafaie, se screm si totzi ies din bezna, sar din dulapuri si nu se linistesc pana nu incaseaza o lopata bine plasata in creshtet. Iar ritmul jocului e foarte lent, adica te tarai cu un nod in gat si 0 lanterna aprinsa asteptand urmatoarea explozie de violentza. Highly recommended.

La polul exact opus e Serious Sam 2 (a nu se confunda cu add-onul Serious Sam: Second Encounter), care e complet neserios, extrem de alert si mai colorat decat Disneylandul. Asta e un shooter pur sange in stilul Painkiller, in care stai cu degetu pe tragaci pana itzi amortzeste datorita numarului extrem de mare de inamici care ataca in avalanshe prin spatzii extrem de largi, de alergi ca nebunu. Printre inamicii lui Serious Sam se numara jucatori de fotbal american care placheaza brutal si arunca mingi explozive, the zombie stockbroker (agentzi de bursa care s-au sinucis din cauza caderii bursei), the kung-fu zombie, trollul albinos si unii inamici traditzionali ai seriei. Jocul e EXTREM de divers in designul nivelelor.

Am vazut niste note de kkt acordate jocului (6 pe Gamespot) cu niste reprosuri la care nu le vad sensul. Aia zic acolo ca fatza de primul joc, nivelele ar fi mai mici si mai monotone, ceea ce ma face sa cred ca recenzorul n-a jucat mai mult de un sfert de ora. Gradatzia dificultatzii, numarul de inamici si dimensiunea spatziilor de manevra evolueaza foarte misto, ajungand in a doua jumatate a jocului la dimensiuni ridicol de mari. Tematica nivelelor e foarte variata si e unul din putzinele shootere care chiar te obliga sa folosesti majoritatea armelor. E drept ca nu prea conteaza unde ii impusti pe inamici, dar asta n-a contat niciodata in Serious Sam.

Cu un singur reprosh sunt de acord, umorul uneori e cam stupid si voice actingul nasol, desi sunt momente geniale cum ar fi cautarea cadavrului lui Duke Nukem (which takes FOREVER) si tot felu de aluzii haioase la alte shootere ale vremii.

7 comments:

Tom said...

tin minte ca cea mai tare faza in primul ssam era momentul cand veneau kamikaze aia urland, dar fara cap

krossfire said...

Dude, nu prea inteleg cum de ti-a placut Serious Sam 2 dar in fine, e chestie de gust.

Eu chiar sunt de acord cu review-urile, ba le gasesc extrem de pozitive.

Netriska e aproape zero in jocul asta, apare ca un cap si ne ''scuteste'' de povestile funny din spatlee monstrilor. Voice acting-ul si glumele sunt teribile, povestea incearca sa fie serioasa pe alocuri (ceea ce e groaznic in cazul de fata), armele sunt total neinteresante (cu prima arma rupi tot), monstrii n-au niciun fel de persistenta si nici sange (green stuff) iar actiunea e mai mult frustranta decat alterta.

Jocul n-a avut succes pentru un motiv clar : Nu pastreaza linia primului joc - Incearca sa adauge un storyline, e iritant la nivel sonor, iti da ''vieti'' (si prin asta te face sa fii concentrat la el) si adauga niste vehicule si arme complet stupide. Dupa 2-3 ore de joc ai cam vazut ce ofera : un engine grafic placut, vehicule cam inutile in lupta si multe spoituri verzi.

E cam cu doua clase sub Painkiller in opinia mea si mi-a cam stricat toata increderea pe care o aveam in independentii Croteam care au inveselit ceva lan party-uri prin 2002.

Condemned am jucat prea putin insa mi s-a parut destul de ok. Daca as gasi putin timp pentru el ar fi super (ultima data cand am avut timp am bagat pe ultimele add-onuri Warhammer).

krossfire said...

Cat despre Manhunt, as prefera sa nu-mi amintesc. Mi s-a parut unul dintre cele mai slabe jocuri jucate vreodata pe PC, punct. L-am gasit atat de pointless incat dupa ce l-am sufocat pe al doilea gagiu\gramada de 10 poligoane, l-am sters si am dat DVD-ul.

Li said...

ia-ti xbox360, cu pretul unei placi video performante,si nu mai trebuie sa upgradezi in vecii vecilor. nemaivbind de fluenta animatiilor si control (ok, in afara de shooterele care presupun tintit foarte precis :)

Aron Biro said...

kross: nush ce ai jucat acolo, da e unu din shooterele alea care te obliga sa folosesti cam toate armele, inclusiv vehiculele alea stupide, in loc sa stai dupa un coltz si sa iei pe rand tzintele la ochi. E drept ca am jucat pe Hard, unde totul e mai juicy si avalanshele de inamici te baga in priza. Dupa 2-3 ore de joc n-ai ce sa vezi, totul se diversifica dupa aia de-a lungul a mai bine de 24 de ore si nimic nu e frustrant, totul curge, e drept ca fara sentimente alese si tensiune psihologica.

Netriska aia nush cine e, daca e chestia care apare cand apesi Tab, am ignorat-o cu succes si nu m-a incurcat deloc (desi banuiesc ca trebuia sa aiba un rol mai important). La fel si aia cu vietzile, aveam quick save si quick load si cu alea am mers. E drept ca am pus un patch, e posibil ca versiunea initiala sa fi mers doar pe vietzi, ceea ce ar fi fost frustrant.

Arme stupide avea si primu si astea dau farmecu jocului.

li: am auzit ca posesorii de xbox au probleme cu pirateria. si cum adica nu tre sa upgradezi? n-are si ala limitele lui?

Kenshin said...

se poate moda manu propria (sau la un pret modic la profesionist), si din cate am inteles eu va rula linistit tot ce iese fresh cel putin pana in 2012, cand oricum murim cu totii. unde linistit = 1920 x 1080 full hd, cu toate anti aliasurile fsaa-urile si restul de balarii activate by default.

krossfire said...

Aron : Serious Sam 2 am jucat. Diferenta ar fi ca eu eram addict al primului joc si jucam la greu in retea cu o gasca de amici iar asta pur si simplu nu avea ''zaz'' (ca sa citez of raza obsesiva din Metalocalypse).

Am gasit prea multe carente mici care ma iritau. Jucam pe normal insa prima arma rupea de la distanta + rocker launcher for the big guys. Pur si simplu nu ma motiva.