Friday, July 06, 2007

Filmele vorbite pe la spate
-mai-


Cum din cauza TIFFului n-am mai apucat sa va spun ce filme am vazt lunile astea, revin cu complektarea. In primul rand cronica la Inland Empire, oficiala de data asta.
Filmul lunii (mai) s-a dovedit Sunshine, o minunatzie cinematografica cu un scenariu tembel. Muzica superba, atmosfera cumplita, personaje incarcate de stres, efecte speciale de blockbuster facute cu buget mediu si un miros acut de Odisee Spatziala. Ma plangeam candva ca Danny Boyle nu a mai facut continuarea la 28 Days Later, dar pana la urma toata lumea e fericita. Fresnadillo s-a descurcat beton cu 28 Weeks iar Boyle a avut vreme sa se ocupe de aceasta mica bijuterie. Oricum aparitzia lui Freddy Krueger pe nava spatziala putea sa fie inlocuita cu 100 de clishee mai simpatice. Cronica oficeala la punctfilm.

Apoi a fost si Spiderman 3, o ecranizare spectaculoasa a unor benzi desenate submediocre daca-mi datzi voie aceasta consideratzie. Sa apreciem ca Raimi e in stare sa mulga atat de mult din atat de putzin. Efecte speciale misto (nu chiar ca in precedentu da oricum), spirit BD conservat insa, again, materialul de baza si franciza Spiderman in sine mi se par slabe in industrie. Un alt minus este lipsa unui actor mare in rol negativ, vezi Molina si Dafoe in primele doua parti. Cronica oficeala la punctfilm. P.S. Nu-mi place Kirsten Dunst de nici o culoare, daca as fi super-erou nu m-as apleca nici sa-i vad culoarea kilotzilor. Si nici Tobby McGuire.

Ramanand in zona BD, V for Vendetta face totzi banii. Se vede mana de profesionist, anume marele guru Alan Moore, fost traficant de LSD, omul care a revolutionat benzile desenate, actualmente vrajitor diletant si coautor al albumului porno BD colorat cu creioane colorate Lost Girls. Dupa opera dumisale s-au mai ecranizat From Hell, League of Extraordinary Gentlemen si in curand Watchmen. Filmul adaptat de fratzii Wachowski (Matrix) nu sta grozav la partea de impact vizual (cu 300 si Sin City e greu sa concurezi) dar conserva destul de bine spiritul materialului, cu contributzia benefica a lui Natalie Portman si a lui Agentul Smith din Matrix. Lui Alan Moore nu i-a placut. Mie, da.

Orice atz zice, mie filmele cu Final Destination mi se par o porcarie. Un shirag de poante fara suflet care incearca atat de disperat sa surprinda incat nu mai apuca sa surprinda cu nimic. Din aceeasi categorie imi amintesc alta porcarie, Butterfly Effect despre care tzin sa reafirm ca e tot o porcarie. Dar sa nu ma abat prea mult, am vazut partea 3 din Final Destination si mi s-a parut mai naspa ca primele doua laolalta. O sa zicetzi ca ce pana mea vreau io care ma uit la filme cu zombie si Texas Chainsaw Massacre. Pai tocma aici e buba domle, ca lipseshte feelingu din FD. E cam ca si Dimmu Borgir fatza de Mayhem, ori baetzii astia care ne-a reprezentat la Eurovision fatza de Savoy. Pana nu uit, s-a relansat Mirabela Dauer, am vazut un afish cu ea plus un cocalar cu 30 de ani mai tanar. Deci Final Destination 3 e un film comercial din care nu putem invatza nimic decat prostii. Si la succesul pe care l-a avut seria nu stiu unde naiba s-au dus banii aia ca nici efecte speciale n-am pupat. Macar din partea a 2-a mi-a ramas pe retina un excelent accident rutier la inceputu filmului, dar din asta, la o saptamana nu imi mai aminteam nimic. Urmeaza sa-mi fac chef pt Saw 3, sper ca e mai breaz.

Am vazut in librarii traducerea lui L.A. Confidential al lui James Ellroy (care ne-a dat si Black Dahlia) si pe langa ca vreau sa va zic ca tipu asta e cel mai tare autor de gen de la Chandler incoace, filmu asta este in cartzile mele cel mai tare film politzist ever care a avut infernalul ghinion sa apara in acelasi an cu Titanic, cu care a concurat la Oscaruri. Cine nu l-a vazut sa fuga repede sa-l vada, cine l-a vazut sa fuga sa-l revada, e la fel de proaspat ca in prima zi. Un policier retro cu politzishti brutali ai anilor 50 inarmatzi cu shotgunuri bubuitoare, cu un excelent Russel Crowe in rol de mocofan, cu Guy Pierce in rol de politzist corupt dar cu principii, cu un Kevin Spacey cu un oribil costum impecabil de alb care lucreaza mana in mana cu un Danny de Vito ziarist imputzit si paparazzi fara scrupule, cu o Kim Basinger membra a retzelei prostituatelor de lux obligate sa isi taie nasurile ca sa semene cu vedete de la Hollywood, sub indrumarea proxenetului scarbavnic David Strathairn (Good Night and Good Luck). O poveste brici cu ritm perfect adaptata pt ecran de Brian Helgeland, un specialist al filmelor politziste daca ne uitam la ce are omul in CV: Man on Fire, Mystic River, Payback, Conspiracy Theory si...hahaha...Nightmare on Elm Street 4.

N-are cum sa-tzi placa Johnny Cash si sa nu te uitzi la Walk the line, una din vedetele de la Oscarurile anului trecut, cu o poveste biografica regulamentara si fara pretentzii dar cu genialul cuplu Joaquin Phoenix-Reese Witherspoon carand in spate tot filmul. De fapt pardon, Johnny Cash cara filmul in spate, fatza de care restu sunt doar umili mascarici. O aparitzie deosebita e si Robert Patrick, pe vremuri robot lichefiabil in Terminator 2, azi in rolul tatalui lui Cash. Regia James Mangold (Identity, Girl Interrupted).

Kiss Kiss Bang Bang creca a fost atat de nasol ca nu tzin minte nimic din el. Era o comedie politzista cu Downey Jr. si Val Kilmer in rol de gay care investigau ceva mizilicuri. Deci nu doar ca nu tzin minte povestea dar Downey Jr. vorbeste atat de repede ca nu pricepi ce spune si multe scene sunt filmate in dublu cadru si cu flashbackuri de nu stii unde sa te uitzi, pe cine sa asculti, la ce sa fii atent. Tre sa bei un Red Bull cu cola inainte si tot nu cred ca tzii pasu cu ce discuta aia si mai nasol e cand la final itzi dai seama ca te-ai chinuit degeaba, ca tot nu s-a intamplat mare lucru. Teoretic cred ca e o comedie, teoretic Downey si Kilmer sunt ok, teoretic trebuia sa fie divertisment, dar uite ca a trecut ca si cum n-ar fi fost. Regia, un anume Shane Black, creatorul seriei Lethal Weapon un clasic al duetelor cu politzisti. Scenariul bazat pe un policier clasic si vechi, cand sigur nu existau personaje gay asa ca jumatate din poveste tre sa fie masluita.

No comments: