Wednesday, January 31, 2007


Flacara pasiunii naste monstri
Torchwood: briefing

Deci cu ce se mananca Torchwood?

Torchwood este titlul obtzinut prin anagramarea titlului Doctor Who.

Torchwood este institutul de cercetare a paranormalului infiintzat de regina Victoria, dupa ce a fost atacata de un varcolac.

Torchwood este serialul creat de Russel T Davies dupa ce a fost somat sa elimine violentza si aluziile homosexuale din Doctor Who, serial care trebuia sa ramana in grila adresata minorilor. Odata cu sexul si violentza, din Doctor Who a fost transferat si personajul Captain Jack, agentul temporal homosexual cu zambet irezistibil. Acum, el zambeste in calitate de director al ramashitzelor institutului Torchwood, ale carui baze de date si tehnologii secrete au fost mutate in subteranele Cardiffului, din trei motive:

1. Pentru ca prin Cardiff trece o ruptura in chilotzii universului, datorita experimentelor druizilor din vechime.

2. Pentru ca serialul, ca si Doctor Who dealtfel, este produs de BBC Wales care, din ratziuni financiare au mutat mare parte din scenariul celor doua seriale din Londra si de pe alte planete, in imprejurimile galeze.

3. Pentru ca Russel T. Davies, creatorul celor doua seriale, este de-al locului.

Deci Torchwood asta e o combinatzie de X-Files si Mission Impossible inconjurat de o ostentativa aura gay-pride: eroii sunt bisexuali existentialisti care lupta in numele liberului arbitru impotriva extraterestrilor nihilisti. Serialul are o doza de violentza rezonabila, sange vizibil si sex cat incape, desi nu foarte explicit. De fapt, Russell T. Davies a promis ca fiecare din eroi va avea in primul sezon macar o scena homosexuala. Eroii sunt grupul de interventzie speciala alcatuit din 2 femei, 2 barbatzi si Captain Jack, jucat din nou de fostul cantaretz de cabaret - feciorelnicul John Barrowman, totodata punctul forte al serialului. Diferentza de atitudine fatza de Dr. Who este insa majora - acolo Jack era un personaj de gaguri si replici cu incarcatura sexuala venit din secolul 51. Aici, desi e vorba de acelasi personaj, Jack are mereu o lacrima in ochi, fiind macinat de tragedia conditziei damnate de bisexual pierdut de timpul sau, ratacit de iubiri nerostite, angajat in relatzii heterosexuale doar din ratziuni morale si pe deasupra zombie, tzinand cont ca a fost inviat din mortzi la finele lui Doctor Who. Acest detaliu atrage dupa sine o alta tragedie: Jack nu mai poate sa moara, nici daca vrea, nici daca-l impusti in cap, ceea ce i se intampla destul de des. Subalternii sai sunt hackeritza lesbiana din Japonia pe nume Toshiko, care are si o simpatie hetero pentru Owen, medicul cu gura stramba care pare cel mai straight dintre totzi: ocaziile la care acesta se angajeaza in apropiere fiziologica cu altzi barbatzi sunt intotdeauna scuzate de betzie sau de fortza majora. Ar mai fi Ianto servitorul si secretarul personal al lui Jack. Ambii au iubit candva femei ce au sfarsit tragic in bratzele lor, iar acum ei isi alina suferintzele intr-o relatzie de tip shef-secretar. Ar mai fi o gagica care moare in primul episod si se intoarce doar in calitate de zombie, deci tehnic vorbind nu e membra a grupului. Ea este inlocuita cu inocenta Gwen, echivalenta lui Rose din Doctor Who, o tanara deschisa mereu la noi experientze desi are acasa un prieten care o asteapta cu mancare in fiecare seara.

Atmosfera generala a serialului este marcata de fetishul pentru haine din piele neagra al personajelor si situatziile claustrofobe tensionate sexual. Dilemele tratate se incadreaza in conflictul dintre existentialism si nihilism: oameni mortzi care refuza sa invie, oameni vii care uneori sunt mortzi, extraterestri care consuma energie orgasmica si relatzii sexuale cu propria persoana din alt univers creioneaza tabloul acestui serial post-modern, post-rock, post-sexual. Si nimic nu pare la misto. Aici e de fapt tragedia reala a programului si motivul pentru care a fost premiat pentru cel mai incoerent serial TV din 2006.

P.S. De notat ca Russel Davies a initziat revolutzia sexuala cu soap opera gay Queer as Folk.


No comments: